YouTube heeft zijn eerste financieel directeur aangeworven. Gideon Yu komt van bij Yahoo.

Dat meldt de Amerikaanse krant Wall Street Journal . Yu komt op een moment dat de populariteit van videoportaal YouTube explodeert. De site, waar internetsurfers videoclips kunnen posten en delen met anderen, staat steevast bij de drukst bezochte webstekken op het internet. Dagelijks worden meer dan honderd miljoen video's op YouTube bekeken en komen er 65.000 nieuwe video's bij. Het maandelijks aantal bezoekers ligt rond de twintig miljoen.

Volgens alexa.com, een site die het internetverkeer meet, is YouTube wereldwijd gemeten momenteel de dertiende populairste site. In België staat YouTube op elf, nog voor telenet.be en microsoft.com.

Yu, die nog deze maand aan de slag gaat bij het Californische YouTube, moet de gigantische groei van het bedrijfje bestendigen en er een leefbaar zakenmodel voor opstellen. Het bedrijfje, dat nu zo'n zestig werknemers heeft, werd in februari van vorig jaar opgericht, maar lanceerde zijn site pas officieel in december.

Zakenmagazine Forbes schatte in april al dat YouTube maandelijks zo'n één miljoen dollar moet ophoesten om zijn bandbreedte te betalen. Hoeveel inkomsten daar tegenover staan en van waar die moeten komen, is echter een andere kwestie.

Aangezien zowat alle diensten van YouTube gratis zijn, mikt het bedrijfje vooral op reclame om zichzelf te bedruipen. Zo zijn er naast kleine tekstadvertenties, die al langer op de site staan, sinds kort ook video-advertenties te zien op de zogenaamde brand channels . Dat zijn speciale kanalen op YouTube die ter beschikking staan van adverteerders. De eerste daarvan werd door Warner Bros. gevuld met clips voor de debuut-cd van Paris Hilton.

De participatory video ads (pva's) zijn nog een andere YouTube-strategie. Hierbij bieden bedrijven video's aan die zich als een gewone clip gedragen. De YouTube-leden kunnen hem dus doorlinken op eigen sites en er commentaar op geven. En dat blijkt een succes. Vooral film- en muziekproducenten hebben inmiddels de stap gezet en hebben onder de vorm van filmtrailers en muziekclips pva's geplaatst. YouTube zorgt er wel voor dat deze pva's extra aandacht en zichtbaarheid krijgen ten opzichte van niet betalende, virale marketingcampagnes.

Het zou echter best kunnen dat het bedrijf binnenkort ook nog op een heel andere manier van financiën voorzien wordt. Enerzijds duiken met de regelmaat van de klok geruchten op over een overname van YouTube door een grote speler uit de traditionele media. Een gelijkaardige acquisitie zoals die van MySpace door Rupert Murdoch dus. Maar dat is iets wat YouTube-ceo Chad Hurley altijd ontkend heeft.

Anderzijds heeft de topman er nooit een geheim van gemaakt dat ook een beursgang wel eens tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.

(fpe)