,,Vrouwen zijn aan een inhaalbeweging bezig'', meldt wijnkenner Alain Bloeykens. ,,Tegen 2008 drinken ze evenveel als de mannen.''

,,Inderdaad: vrouwen zijn een nieuwe markt, ze zorgen de laatste jaren voor een zeer sterke groei, en dan vooral in het witte segment'', bevestigt Willem Huysman, commercieel directeur bij wijnimporteur Mampaey.

Ook in de supermarkt weten ze dat maar al te goed. Vrouwen zien ze daar doorgaans meer in de winkel dan mannen. En vrouwen komen dan ook vaker in contact met wijn.

,,Wijn voor alledaags gebruik, die kiest de vrouw meestal'', gaat Bloeykens verder. ,,Voor een wijnfestival of voor feesten en speciale gelegenheden komt de man langs. Nogal wiedes dat warenhuizen zich op vrouwen als wijnconsument richten.''

Behalve de vrouw is er trouwens ook nog de jongere of jongvolwassene. Die is veel meer dan vroeger geïnteresseerd in wijn, volgt cursussen en leest in zijn of haar tijdschriften steeds vaker over wijn.

Een en ander heeft wellicht te maken met een veranderde mentaliteit: vroeger was wijn iets speciaals, nu is het veeleer een gewoon consumptiegoed, waarvan het aanbod dan nog eens enorm is toegenomen - zowel in de supermarkt als in de speciaalhandel of op café/restaurant.

Dat jongeren een nieuwe markt zijn, blijkt ook uit een initiatief van Stijn van der Beken, tot voor kort sommelier bij het toprestaurant Hof van Cleve. Hij introduceerde onlangs een 'wijnabonnement' - zeg maar verkoop van geselecteerde wijnen - waarmee hij vooral jongeren hoopt te bereiken, zo vertelde hij aan Het Laatste Nieuws .