OptiSeo heeft recentelijk onderzocht hoe goed Belgische overheidssites scoren op de resultaten van zoekmachines. Het verrassende resultaat: ze doen het beter dan het bedrijfsleven.

Eerder onderzoek naar de sites van de Bel-20-bedrijven (DS 6 september 2004) wees uit dat de score van sommige grote bedrijven bedroevend was. Bekaert scoort niet hoog op de zoekterm ,,staaldraad'', en bij het zoeken op ,,gsm-abonnement'' stuit je niet op Mobistar.

Maar tik ,,Vlaanderen'' in op Google en prompt verschijnt de website vlaanderen.be bovenaan de lijst. Voor alle onderzochte zoektermen eindigt die site in de top-10. Zoeken naar ,,openbaar vervoer?'' De Lijn staat op de tweede plaats in de resultaten van Google-België. ,,Onthaalouder''? Bovenaan de Google-lijst prijkt kindengezin.be. Niet alle overheidssites doen het goed. Als je ,,parlement'' intikt op de Belgische Google-site, komt senaat.be pas op de 41ste plaats en bij ,,wetsontwerp'' eindigt dekamer.be op plaats 21.

Toch vindt Frédéric De Schryver van Optiseo dat de overheid haar sites beter geoptimaliseerd heeft dan het bedrijfsleven. ,,De overheidssites worden met belastinggeld gebouwd. Dan moet de informatie die erop staat ook vindbaar zijn. Op dat vlak doen ze het veel beter dan de bedrijven uit de Bel-20.'' De Schryver geeft wel toe dat de twee soorten sites niet helemaal vergelijkbaar zijn. ,,Een bedrijf als UCB heeft natuurlijk veel meer concurrentie dan bijvoorbeeld de NMBS, ook in de Google-resultaten''.

(rmg)