BRUSSEL - De export van bordeauxwijn naar ons land is in 2003 met 11 procent gedaald in vergelijking met het jaar voordien. Voor een belangrijke afzetmarkt als België is dat betekenisvol. In Bordeaux worden inmiddels kosten noch moeite gespaard om de dalende trend te stoppen. Zo worden de budgetten voor promotie van Bordeaux in ons land dit jaar opgetrokken van 850.000 tot 950.000 euro. De cijfers werden vandaag in Brussel bekendgemaakt door de CIVB, de Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux.

België is op vlak van volume de tweede grootste uitvoermarkt voor bordeauxwijn. ,,Een prioritaire markt dus'', beklemtoont Jean-Louis Trocard van het CIVB, die behoorlijk zenuwachtig is over de toekomst van de prestigieuze Franse wijnregio.

Na het topjaar 2002 met 385.000 hectoliter liep de uitvoer van Bordeauxwijn naar België vorig jaar met 11 procent terug. Over een periode van 10 jaar evenwel kan nog steeds een stijging van zo'n 24 procent genoteerd worden. Bij de witte wijn was de daling lichtjes minder dan bij de rode. Betekenisvol, want de uitvoer bestaat voor zo'n tweederden uit rode wijn.

Binnen de grote regio die Bordeaux is, vallen significante verschillen te noteren in exportvolume. De Médoc en de Graves zijn samen goed voor 18 procent, Saint-Emilion, Pomerol en Fronsac noteren 13 procent, de Côtes 9 procent en de zoete witte wijnen laten 1 procent optekenen. De algemene groep van bordeauxwijn vertegenwoordigt 38 procent. Wie de waarde van de wijnen bekijkt, merkt dat de Médoc-Graves met een aandeel van 34 procent (goed voor 50 miljoen euro) op de eerste plaats staan, gevolgd door Saint-Emilion en Pomerol.

De Bordelese wijnbouwers maken zich ook zorgen over de dalende wijnconsumptie in eigen land. ,,Los van de slechte economische conjunctuur, is het feit dat het drinken van wijn in Frankrijk zakt ten voordele van het bierverbruik onze ergste nachtmerrie'', stelt CIVB-man Trocard. ,,We verhogen dus overal onze promotiebudgetten. En we moeten alles doen om jongeren naar onze kwaliteitswijnen te brengen.'' Het oerconservatieve Bordeaux wil alles doen om zich een nieuw wijnimago aan te meten. Opvallend is dat daarbij niet langer afwijzend wordt gestaan over wijn verpakt in een 'bag-in-box', of in flessen met een synthetische kurk of een schroefdop.