De Belgische consumentenkredietmarkt is ,,onderontwikkeld". Axa Bank wil daarvan profiteren.



De markt voor consumentenkrediet in België is in volle bloei. Aangemoedigd door onze consumptiemaatschappij lenen steeds meer mensen geld om een auto, een breedbeeldtelevisie of een of andere impulsaankoop te financieren.

Maar voorzichtig als wij Belgen zijn, blijven de meesten daarin erg redelijk. Ongeveer een op de vijf volwassenen heeft een lening op afbetaling lopen. In vergelijking met het buitenland is onze markt zelfs onderontwikkeld. In termen van geleende bedragen blijven wij mijlenver achter op buurlanden als Groot-Brittannië en Frankrijk.

Axa Bank maakt van die markt dan een van haar topprioriteiten voor de komende drie jaar. De bank wil met nieuwe producten haar marktaandeel van 5,4 procent zo goed als verdubbelen tot 8 à 10 procent en hoopt op die manier uit te groeien tot een serieuze concurrent van de marktleiders Citibank en Fortis (17 procent).

Axa Bank beseft wel dat consumentenkredieten bij het grote publiek een negatieve bijklank hebben. ,,Leningen op afbetaling worden vaak gekoppeld aan overmatige schuldenlast. Maar dat moeten we relativeren. Dankzij wettelijke initiatieven als de positieve kredietcentrale is het aantal wanbetalers de voorbije jaren aanzienlijk gedaald'', zegt Patrick Vaneeckhout, directievoorzitter van Axa Bank.

De koersverandering van Axa Bank is wellicht mede ingegeven door de sterk veranderde krachtsverhoudingen op de markt van de woonkredieten, waar sommige (groot)banken er al lang niet meer voor terugschrikken om selectief producten te verkopen met verlies. Daardoor is het marktaandeel van Axa Bank het voorbije jaar gedaald van 13,7 naar 10 procent.

In de resultaten van Axa Bank, dat verder ook mikt op een groei in spaarrekeningen en private banking voor klanten vanaf 100.000 euro, is van bovenstaande daling echter weinig te merken. Volgens de nieuwe IFRS-boekhoudnormen is de nettowinst gestegen van 9,8 naar 68,5 miljoen euro.

Wie daaruit wil besluiten dat de banktak van Axa een schitterend jaar achter zich heeft, vergist zich. Net zoals bij de lagere resultaten van de verzekeraar in België (DS 1 maart) vertekende de invoering van de nieuwe IFRS-normen het beeld. Bij de bank werd de winst kunstmatig opgepompt, bij de verzekeraar - die ruim 20 procent van zijn activa heeft belegd in aandelen - kunstmatig afgeroomd.