Google wil Europese verkoopprijzen inventariseren
Google heeft de aanval op Microsoft nogmaals ingezet. Foto: rr
Google, het Amerikaanse bedrijf dat de gelijknamige internetzoekrobot uitbaat, probeert Europese distributiebedrijven ertoe te bewegen om informatie over hun producten en prijzen on line mee te delen. Dat meldde de Financial Times gisteren.
Google wil die informatie bundelen in een nieuw product, Google Base. ,,Dit zou de informatie makkelijk toegankelijk maken voor consumenten die op het web gaan zoeken'', zegt Jef Levick, Googles directeur ,,verticale markten'' in Europa. Uit onderzoek dat Google heeft laten uitvoeren, blijkt dat veel consumenten zich op het internet informeren vooraleer ze naar de winkel stappen. Die ,,internetgedreven'' aankopen zouden zelfs vijf keer zo omvangrijk zijn als de eigenlijke on line verkoop. Uit het onderzoek bleek ook dat het aantal consumenten dat bereid is om on line te kopen, jaarlijks met bijna 20% toeneemt. Google Base wordt nu al uitgetest in de VS. Het is een van de nieuwe diensten waarmee Google minder afhankelijk hoopt te worden van de advertenties op zijn klassieke zoeksite. In de testversie van Google Base kunnen gebruikers ook zelf zoekertjes plaatsen.

(wdp)