Na twee jaar van herstructureringen wil Fnac zijn imago opnieuw dynamiseren.

De Franse boeken- en multimediaketen Fnac kwam in 2004 in moeilijke papieren als gevolg van de terugval in de cd-verkoop en door de komst van nieuwe concurrenten; vooral de Duitse keten Media Markt. Parijs stuurde de Franse manager Yves Lagier naar België om orde op zaken te stellen. Lagier drukte een herstructureringsplan door, maar investeerde ook drie miljoen euro in de renovatie van zijn oudere winkels (Brussel, Gent, Luik, Antwerpen). Fnac telt zes Belgische winkels, maar mikt de komende jaren op winkelopeningen in Brussel, Brugge en Louvain-la-Neuve.

Het relanceplan werpt intussen vruchten af, maar niet zo snel als het bedrijf aanvankelijk had gehoopt. Volgens Lagier is de omzet vorig jaar nog ,,licht gedaald'' tegenover de 174 miljoen uit 2004, en was er ook nog een nettoverlies. Precieze cijfers wil hij evenwel niet geven. In 2003 boekte Fnac België nog 4,3 miljoen winst op een omzet van 182 miljoen euro. Voor dit jaar mikt Lagier op een omzetstijging van 8% - afgelopen najaar had hij het nog over 10% - en een resultaat dat ,,bijna in evenwicht'' is.

Het vervolg van de relancestrategie bij Fnac werd gisteren voorgesteld op een persconferentie die uitblonk in zweverige en wollige slogans. Het letterwoord Fnac - de keten werd in 1957 opgericht als de Féderation Nationale d'Achat des Cadres - staat voortaan voor Fair, Natural, Accurate, Critic . Woorden die moeten aangeven dat Fnac terugkeert naar zijn ,,basiswaarden'' zoals onafhankelijk advies en sociale betrokkenheid. Om zijn milieubewustzijn in de verf te zetten, gaat de keten zijn plastic boodschappenzakken vervangen door bio-afbreekbare zakken op basis van maïszetmeel. Ze kosten 20 of 40 eurocent, maar zijn herbruikbaar en worden gratis omgewisseld als ze versleten zijn. Fnac wil met trendy commerciële acties ook een jonger publiek aanspreken. Vandaag is de gemiddelde Fnac-klant wel relatief hoog opgeleid en welgesteld, maar ook aan de oude kant.

(wdp)