Karel Vinck heeft al een nieuwe baan
Spoorbaas Karel Vinck gaat bij de Europese Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, werken als coördinator van de Trans Europese Netwerken (TEN's). Foto: © herman ricour
BRUSSEL - Karel Vinck, de ontslagnemende gedelegeerd bestuurder van de NMBS, heeft al een nieuwe baan. Hij gaat bij de Europese Commissaris voor Transport, Jacques Barrot, werken als coördinator van de Trans Europese Netwerken (TEN's).



DE TEN's zijn grote transporttrajecten, vooral spoorwegen, die over de nationale grenzen heen door Europa zullen lopen. Vorig jaar heeft de Europese Commissie een dertigtal dergelijke prioritaire projecten uitgekozen. Ze worden voor het grensoverschrijdende gedeelte gesubsidieerd met Europees geld. Die subsidie kan oplopen tot 30 procent. Maar er moet ook privé-kapitaal voor gezocht worden, en de projecten zelf moeten verder uitgewerkt worden.

De Commissie zoekt nu ,,coördinatoren'' om geldschieters te mobiliseren en de projecten op gang te trekken. Karel Vinck wordt één van die coördinatoren, die binnenkort voor Commissaris Jacques Barrot aan het werk gaan. Hoeveel het er precies worden en wanneer ze precies aan de slag gaan, was gisteren nog niet beslist, maar de opdracht zou op korte termijn aanvangen.

In kringen van de Europese Commissie werd gisteren bevestigd dat Vinck genoemd wordt als een van de coördinatoren, maar luidde het dat de benoeming officieel nog moet gebeuren. Vinck zelf was niet bereikbaar voor commentaar.

Het ziet er dus niet naar uit dat Vinck nog veel langer zal aanblijven aan het hoofd van de NMBS, ook al wordt hem dat gevraagd. De voorbije dagen werd gesuggereerd dat de regering zou willen dat Vinck nog een tijdje aanblijft, maar die vraag zou hem nog niet officieel gesteld zijn. Vinck heeft zelf altijd gezegd dat het op 31 januari voor hem definitief afgelopen is aan de top van de NMBS. Hij vindt ook dat hij de regering ruim op voorhand - begin oktober - heeft aangekondigd dat hij ermee stopt.

Intussen ziet het er steeds minder naar uit dat de knoop over de opvolging van Vinck nog deze week ontward wordt. Een ding staat wel vast: zijn zitje is voorbehouden voor iemand met een SP.A-etiket. De meest geciteerde naam blijft die van Jannie Haek, de kabinetschef van minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte. Maar gezien de politiek woelige tijden is de kans klein dat Vande Lanotte zijn kabinetschef nu al kan missen.

Daarom wordt iemand gezocht om het zitje eerst nog een tijdje warm te houden. Daarvoor wordt vooral gekeken naar Leo Pardon, de huidige directeur Reizigersverkeer. Ook Luc Van den Bossche, nu nog de topman van luchthavenuitbater Biac, was een tijdje in beeld, maar zou nu niet meer meespelen.

De regering moet zich niet alleen uitspreken over de naam van de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de NMBS Holding. Ook over de voorzittersfunctie bij de holding zou opnieuw gesproken worden. De naam van Jean-Claude Fontinoy (MR), in spoorwegkringen omschreven als ,,onbekwaam'' en een ,,onruststoker'', duikt voor die functie weer op. Monique Offergeld (MR), de huidige voorzitter, zou dan de financiële directeur worden, een functie die tot vandaag niet is ingevuld. Op het kabinet-Vande Lanotte luidt het enkel dat ,,de deadline 1 februari is en dat er dan een oplossing zal zijn''.