BRUSSEL - ING Bank verwacht maandag de biedingen op luchthavenuitbater Biac. Die biedingen moeten ten laatste maandag 14 juni binnen zijn. Dat is één dag na de verkiezingen. Tot nu toe circuleert een handvol namen van gegadigden. Toch verwachten sommigen dat 10 tot 15 partijen in deze fase een niet-bindend bod uitbrengen.

De biedingen die ING Bank verwacht, vormen het startsein voor het eigenlijke biedingsproces. De afgelopen weken werd het verkoopprospectus opgesteld en aan geïnteresseerde partijen overgemaakt. Die moeten nu op 14 juni een indicatief niet-bindend bod overmaken.

Uit die biedingen wordt een selectie gemaakt van partijen die naar de volgende ronde gaan en extra informatie krijgen, gekoppeld aan een eerste onderzoek van de boeken. Typisch voor zo'n verkoopproces is dat kandidaat-bieders tot het allerlaatste moment wachten om becijferde voorstellen over te maken uit vrees voor collusie.

De luchthaven van Schiphol gaf alvast aan de gespecialiseerde nieuwsbrief Mergermarket aan dat ze pas deze week beslist of ze mee de privatiseringsdans ingaat. Schiphol heeft ABN Amro als adviseur.

In het verleden circuleerden namen van gegadigden zoals het Duitse Hochtief, de luchthaven van Kopenhagen, de Franse bouwgroep Vinci en Macquarie uit Australië. Verwacht wordt dat ook durfkapitaalfondsen een indicatief bod uitbrengen.

Biac is voor 63,6% in handen van de Belgische overheid en heeft ook banken en holdings in zijn kapitaal. ING leidt de privatisering namens alle aandeelhouders, terwijl Bank Degroof de Belgische overheid adviseert. Degroof moet naderhand ook een opinie uitbrengen over de voorgestelde transactie.

Minister van Begroting Johan Vande Lanotte zei onlangs dat de opbrengst van de privatisering van Biac in het zogenaamde Zilverfonds zou gestopt worden. De minister stelde in het vooruitzicht dat dit op vrij korte termijn zou kunnen. Ook de opbrengst uit de fiscale amnestie zou naar dat fonds gaan dat nu 9,7 miljard euro (inclusief rente) zou wegen. Waarnemers verwachten in elk geval dat het lot van Biac nog dit jaar bezegeld kan worden. De onzekerheid over de toekomst van DHL op Zaventem weegt op de privatisering, maar heet tot nader order niet onoverkomelijk te zijn.

(pdd)