DE zuinige en schone auto vindt geen koper. Afgelopen jaar voldeden nauwelijks 772 auto's aan de strengste milieunormen die recht geven op de maximale fiscale aftrek. Maar besluit daaruit niet te gauw dat de Belg niet wakker ligt van het milieu, sust de premier. ,,Het is geen kwestie van niet willen, maar van niet weten.''

Daarom komt er binnenkort een nationale campagne in de kranten om de maatregel nog eens uit de doeken te doen. Hoewel we al jaren ons brood verdienen in de sector, lijkt ons dat echt weggegooid geld. Of kent u soms iemand die na zo'n campagne zou kunnen besluiten zijn familiewagen, hoe bescheiden ook, te vervangen door een Smart?

Misschien vinden we wel wat bestuurders bereid om hun grotere middenklasse in te wisselen voor de hybride Toyota Prius, maar dat is dan ook echt de enige echt milieuvriendelijke wagen die meer dan twee personen met bagage kan vervoeren.

Tot einde vorig jaar kon je nog terugvallen op een speciale versie van de VW Lupo en van de Audi A2, maar gezinswagens kun je die moeilijk noemen. Bovendien werden ze intussen uit de catalogus geschrapt.

Het lijstje met auto's die maximaal 105 gram CO2 per kilometer uitstoten, is dus wel bijzonder kort geworden. Enkel de Smart in zijn meest bescheiden dieselversie en de Prius geven recht op een belastingvermindering van 15 procent van de aankoopwaarde, met een maximum van 4.190 euro.

In de praktijk mag je die 15 procent aftrekken van je belastbaar inkomen, waardoor je pakweg twee jaar later tussen 40 en 50 procent van dat bedrag - het hangt ervan af hoeveel je verdient - terugkrijgt van de fiscus.

Maar, pas op, zelfs als je voor de duurste versie van de Prius kiest, en geen procentje korting kunt bedingen, kom je nog niet aan de maximale fiscale aftrek. Je strandt op 4.125 euro. Bij Smart kom je nooit verder dan een aftrek van 2.218 euro, een besparing van ruim 1.000 euro dus.

Wie kiest voor een auto die per kilometer meer dan 105, maar minder dan 115 gram CO2 in de atmosfeer doet belanden, heeft recht op een belastingvermindering van 3 procent, met een maximum van 790 euro. Dat is al heel wat minder. Bovendien haal je dat maximum pas als de auto meer dan 26.000 euro kost. Maar de duurste auto in die categorie kost ,,nauwelijks'' 16.600 euro.

De Citroen C3 X-TR geeft dus, na aftrek van wat korting, recht op een fiscale aftrek van hooguit 450 euro, wat uiteindelijk in het beste geval een besparing oplevert van 225 euro. En dan hebben we het nog steeds niet over wagens waarmee je vlot een familie kunt vervoeren.

Luc Coppens is redacteur van ,,De Standaard''.