Openbaar vervoer Skaldenpark niet afgestemd op werkuren

GENT - Uit een steekproef bij 80 procent van de ongeveer 3.000 werknemers van het bedrijventerrein Skaldenpark in de Gentse haven blijkt dat 85,3 procent ,,autosolisten'' zijn. Nog eens 5,2 procent rijdt samen met een collega naar het werk. De enkele busdiensten van De Lijn naar het Skaldenpark worden nauwelijks gebruikt omdat de rijtijden niet overeenstemmen met de werktijden. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de GOM, de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij, door de studiebureaus Tritel en Traject. Slechts 35 procent van de werknemers heeft vaste werkuren, de anderen werken in een flexibel rooster of een ploegenstelsel. De conclusie is dan ook dat het openbaar vervoer beter moet, te meer omdat 40 procent van de werknemers uit Gent komt. De woordvoerder van De Lijn, Frank Van den Bulcke, zegt dat de vervoersmaatschappij op zoek is naar geld om het aanbod te verbeteren. Er is wel een belbus, maar die zit tijdens de spitsuren volledig vol. Die pendelaars moeten eerst naar Oostakker om daar op de belbus over te stappen. De verkeersdeskundigen van Tritel en Traject pleiten er ook voor om een systeem van collectief vervoer uit te werken, zoals carpoolen. Tussen de Dampoort en het Skaldenpark rijdt sinds kort een pendelbusje, een semi-privaat initiatief en een proefproject. Op een periode van 40 werkdagen werd een driehonderdtal werknemers vervoerd, vooral laaggeschoolde werkkrachten. Nog deze maand komt er een evaluatie om na te gaan of uitbreiding van de pendeldienst wenselijk is, bijvoorbeeld door in meer busjes en meer opstapplaatsen te voorzien.





Niet te missen