BRUSSEL - Telecommunicatie heeft nog weinig geheimen voor voorzitter Nick Kauser van de Amerikaanse internetleverancier Clearwire. Nu iedereen praat over het samengaan van spraak en data, benadrukt hij dat het succes van een gecombineerd aanbod afhangt van nieuwe diensten. Met zijn draadloze internettoegang daagt hij de Belgische kabel - en telecomoperatoren uit.

CLEARWIRE lanceerde dinsdag internet via radiogolven in België. Voor de operator de eerste Europese activiteit en voor de Belgische consument een eerste volledige internettoegang zonder kabel. Volgende maand volgt Ierland en voor het einde van het jaar nog Denemarken en Spanje. Er staan ook twee à drie Oost-Europese landen op het verlanglijstje. Maar voor Kauser is België met zijn sterke breedbandpenetratie een must. ,,Als we ons hier kunnen bewijzen, dan lukt het overal'', zegt de voorzitter die voor de lancering op bezoek is op de vakbeurs Telecom City.

Clearwire, dat geleid wordt door Graig McCaw, een van de pioniers in het aanbieden van mobiele telefonie in de VS, is nu bijna acht maanden actief in de VS. McCaws strijdmakker Kauser zorgt voor de uitbouw van het bedrijf in Europa, Latijns-Amerika en Azië. In de VS telt Clearwire nu 30.000 klanten en tegen eind 2005 wil de operator 100.000 klanten hebben in Noord-Amerika (VS, Canada en Mexico).

Kauser begon zijn carrière in de telecommunicatie in 1963 als radio-ingenieur bij Marconi in Canada. Nadien ging het richting Venezuela om later in de VS bij McCaw Cellular Communications te belanden. Dit bedrijf werd overgenomen door AT&T Wireless Services en Kauser verhuisde mee.

,,Eigenlijk is er geen verschil tussen spraak en data. Spraak is gewoon een toepassing van data'', legt Kauser uit. Tot zover dus de technische convergentie. Maar waar vele operatoren nu mee worstelen, is de economische bundeling of het zogenaamde triple play . Hierbij krijgt de consument een gebundeld aanbod van spraaktelefonie, internet en televisie voorgeschoteld. Maar het probleem is dat er nog maar weinig sprake is van de integratie van de diensten zelf. Het gebundeld aanbod beperkt zich tot het niveau van de facturatie en heeft vaak als resultaat een korting op een van de aangeboden diensten. Volgens Kauser zullen het de nieuw gecombineerde diensten zijn die de klant moeten lokken. Bovendien kan een gebundeld aanbod soms meer kwaad dan goed doen. Is de klant bijvoorbeeld niet te spreken over zijn televisieaanbod, dan kan hij uit onvrede beslissen om meteen ook telefonie en internet buiten te smijten.

Clearwire biedt breedbandinternet aan via een draadloze modem die de gebruiker met zijn computer verbindt.

,,Veel gebruikers verplaatsen de modem zelf, afhankelijk van de plaats waar ze willen werken'', legt Kauser uit. Volgens hem ligt het succes van de dienst in de eenvoud van gebruik: inpluggen en spelen maar.

(nna)