Niet minder dan 20.000 banen bedreigd. Dat was, afgelopen februari, de inschatting van de top van het Duitse Volkswagen-concern. Het aandeel boekte dezelfde dag 9,4% winst, de grootste sprong sinds drie jaar.

Topman Bernd Pischetsrieder pakte met het getal uit op een ogenblik dat VW duidelijk aan de beterhand was. Na enkele moeilijke jaren snoepte het automerk in 2005 marktaandeel af van concurrenten als Peugeot en Ford. Maar de loonkosten blijven een achillespees van het concern. Eind 2004 werd met de Duitse werknemers een akkoord gesloten over werkzekerheid in ruil voor loonbevriezing. Toch deed de aankondiging ook in ons land de vrees oplaaien voor een mogelijke sluiting van de VW-fabriek in Vorst, iets wat twee maanden later officieel ontkend werd. Het blijft intussen wachten op concrete afvloeiingsplannen.



Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in