PORTRET. Marc Olivié
Foto: © WDK


Gedelegeerd bestuurder Agfa



Het antwoord op de vraag waar het nu heen moet met Agfa, laat wat lang op zich wachten, vond een jurylid toen Agfa-topman Marc Olivié beoordeeld werd in het kader van het ,,Rapport van de CEO'' dat De Standaard een tijd geleden publiceerde. Dat antwoord is er nu. Of Olivié volgend jaar een beter of slechter rapport krijgt, hangt af van de manier waarop het wordt geïmplementeerd.

Marc Olivié is nog niet zo lang gedelegeerd bestuurder bij Agfa-Gevaert. Hij volgde in april 2005 Ludo Verhoeven op. De blitzcarrière van de 52-jarige Olivié bij Agfa was een stijlbreuk voor de Antwerpse beeldvormingsgroep. Er werd gekozen voor iemand met een Amerikaanse managerslook en met een vrij beperkte kennis van Agfa. De 52-jarige handelsingenieur heeft een zeer internationaal getinte carrière achter de rug. Hij werkte in het Midden-Oosten voor het constructiebedrijf Ernst Peiniger, in Europa voor McKinsey, de Whitman Corporation en Sara Lee, en in de Verenigde Staten voor de bouwmaterialengroep Armstrong Holdings en de sanitairproducent American Standard Bath and Kitchen. Toen hij in het najaar 2004 verhuisde naar Agfa, kreeg hij meteen de leiding over het veranderingsproject voor het bedrijf.

Oliviés opdracht is duidelijk: hij moet het bedrijf zo goed mogelijk opdelen, om uiteindelijk de twee overblijvende divisies van Agfa - de medische en de grafische - te verzelfstandigen. Zijn eerste jaar als CEO verliep turbulent. Een maand na zijn aantreden vroeg de voormalige fotofilmafdeling - 1.800 werknemers - een gerechtelijk akkoord aan. Agfa had die activiteit slechts zes maanden voordien verkocht. De ondergang van Agfaphoto is een onverkwikkelijke zaak. Olivié werd geconfronteerd met een reeks rechtszaken en eisen tot schadevergoeding. Hij moest tientallen miljoenen reserves aanleggen voor Agfaphoto.

Er was nog meer kommer en kwel. De sterke prijsstijgingen van zilver en aluminium leken de resultaten te ondergraven. En sterke concurrenten (Fuji, Kodak, Philips, GE) vallen wereldwijd de posities van Agfa aan. Met de aankondigingen van gisteren lijkt Olivié duidelijke antwoorden te geven op de uitdagingen die Agfa het hoofd moet bieden. De mooie kwartaalresultaten lijken aan te tonen dat zijn strategie werkt, en met de herstructurering toont hij dat hij pijnlijke maatregelen niet schuwt als die nodig zijn.

(rmg, pse)

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in