De opkomst van de fotografie maakte Agfa-Gevaert groot. De teloorgang ervan deed het bedrijf nieuwe wegen inslaan.

De wortels van Agfa-Gevaert gaan terug tot 1894, toen Lieven Gevaert in Mortsel een fabriek voor fotografische producten oprichtte. Het voorvoegsel Agfa kwam erbij in 1964, via een fusie met het Duitse bedrijf met die naam. Agfa-Gevaert beleefde na de Tweede Wereldoorlog gouden jaren met zijn bekende filmrolletjes, die profiteerden van de boom van het massatoerisme. Ook in de grafische sector werd het bedrijf kind aan huis.

De digitalisering van foto- en filmtoepassingen dwong het bedrijf de voorbije twintig jaar evenwel tot een ingrijpende transformatie, die steeds vaker gepaard ging met pijnlijke herstructureringen. De filmrolletjes voor consumenten werden enkele jaren geleden verkocht. De focus verschoof de voorbije jaren naar (vooral digitale) beeldvorming, en zal de komende jaren nog verder verschuiven naar gespecialiseerde IT-oplossingen en software. Agfa telt nu twee grote divisies met een duidelijk profiel.

GRAPHICS was vorig jaar goed voor een goede helft van de 1,67 miljard euro omzet van Agfa-Gevaert. Zoals de naam zegt, zitten hier alle toepassingen voor de grafische sector. De eindklanten zijn niet alleen drukkers van kranten en boeken, maar bijvoorbeeld ook van bankbriefjes of behangpapier. Agfa verkoopt meer specifiek oplossingen voor de pre-press , de voorbereidende fase van het drukproces, waarin tekst en beelden in spiegelbeeld op een zogenaamde drukplaat worden aangebracht. Van oudsher gebeurde dat via de tussenstap van een fotografische film (computer-to-film), maar door de digitalisering van de drukindustrie kon die stap worden overgeslagen. Agfa volgde de evolutie en werd zo ook een belangrijke leverancier van zogenaamde computer-to-plate-oplossingen. Het bedrijf zegt dat het zowat de helft van 's werelds drukkerijen bedient.

HEALTHCARE is het paradepaardje van Agfa-Gevaert, dat allerlei beeldoplossingen verkoopt voor de snelgroeiende medische markt. De divisie, die vorig jaar 41% van de omzet leverde, heeft haar wortels in de eerste helft van vorige eeuw, toen Gevaert begon met de verkoop van röntgenfilms. Dankzij röntgenstralen of ,,X-stralen'' konden dokters voor de eerste keer inwendige diagnoses maken zonder te opereren. Ook hier was Agfa-Gevaert gedwongen om de toenemende digitalisering te volgen. Mede dankzij heel wat overnames van gespecialiseerde bedrijven - vorig jaar nog het Duitse GWI en het Amerikaanse Heartlab - kon Agfa-Gevaert de huisleverancier blijven van tal van ziekenhuizen. Behalve toestellen en beeldschermen die de vroegere röntgendiagnose vervangen, maakt het bedrijf bijvoorbeeld ook toegepaste software om diagnosebeelden te analyseren, of netwerken om die beelden tussen verschillende specialisten uit te wisselen. Het is vooral voor deze markt dat Agfa, ondanks de massale ontslagen in de productie, naarstig op zoek is naar software- en IT-specialisten. Meer dan een op de twee ziekenhuizen in de wereld gebruikt onze technologie, zegt Agfa zelf. Maar die dominantie zou onder druk kunnen komen door het offensief dat van het Nederlandse Philips op de medische markt.

SPECIALITY PRODUCTS is de kleinere divisie van Agfa-Gevaert. Die was in 2005 goed voor 7,2% van de omzet. Ze omvat de productie van speciale films voor professionele, zakelijke toepassingen. Het gaat bijvoorbeeld om films voor bioscopen, microfilms en films voor industriële procédés.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in