Op een zonnige namiddag, eind februari 1997, kwam Renault-topman Louis Schweitzer op een persconferentie in Brussel koeltjes meedelen dat de fabriek in Vilvoorde haar deuren moest sluiten. Meer dan drieduizend mensen zouden hun baan verliezen. De aankondiging veroorzaakte een storm van protest bij vakbonden, politici en de media. Maar terwijl de Renault-werknemers spontaan de straat optrokken, vierden de aandeelhouders feest. Een dag na de aankondiging noteerde het aandeel bijna 19% hoger dan de dag ervoor. De sluiting van Renault Vilvoorde leidde later tot de zogenaamde wet-Renault, die een strikte procedure voorschrijft bij de sluiting van ondernemingen.

Voor de aandeelhouders luidde de sluiting het begin in van een bloeiperiode voor het bedrijf. Vandaag is een aandeel Renault zowat vier keer meer waard dan toen.



Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in