Volvo Gent bouwt nieuwe trucks
Foto: © EDM
De productie was al een tijdje aan de gang, maar Volvo Gent heeft nu ook het officiële startschot gegeven voor de introductie van een nieuwe generatie vrachtwagens.

DE nieuwe trucks die in Gent gebouwd worden, luisteren naar de naam Volvo FL en Volvo FE. Zij zijn de opvolgers van de oude FL, die sinds mei 2000 van de band rolde. De FL is een middelzware vrachtwagen tussen de twaalf en achttien ton, de FE zit in de gewichtsklasse van 18 tot 26 ton.

De nieuwe trucks worden enkel gebouwd in de fabriek van Gent en worden wereldwijd geëxporteerd. Die fabriek, waar ook nog enkele zwaardere modellen gebouwd worden, is een zogenaamde assemblagefabriek, er wordt niets zelf geproduceerd. Alle onderdelen (zoals bijvoorbeeld de cabines die uit Frankrijk en Zweden komen) worden in Gent in mekaar gezet.

Om de site, die overigens niets te maken heeft met de autofabriek van Volvo in Gent, klaar te stomen voor de nieuwe modellen, was een investering van 10,6 miljoen euro nodig. Bijna een derde daarvan was bestemd voor nieuwe uitrusting voor de fabriek. De rest ging naar het uitwerken van een efficiënt assemblageproces en aan opleiding.

De FL was dringend aan vernieuwing toe, zegt Peter Himpe, algemeen directeur van Volvo Trucks Benelux. De twee nieuwe modellen moeten Volvo opnieuw meer marktaandeel geven in de distributiesector, de bouw, de publieke sector en de afvalverwerkingssector. Voor zwaardere taken zoals brandstofdistributie, vuilnisvervoer en brandweeroperaties werd de oude FL vaak te licht bevonden. De FE moet daarop een antwoord bieden.

,,Vandaag hebben we in het segment van 10 tot 16 ton een marktaandeel tussen de 10 en de 15 procent", aldus Himpe. ,,Dat is te weinig. In het segment boven de 16 ton doen we het beter. Daar zijn we met een marktaandeel van meer dan 20 procent al jarenlang marktleider." In het segment van 10 tot 16 ton was Volvo ooit de marktleider, maar nu moet het onder andere Iveco, Daf en vooral Mercedes voor zich dulden.

Nieuwe groei moet volgens Himpe vooral komen van een uitbreiding van het productaanbod en van een uitbreiding van het dienstenaanbod met nieuwe leasing- en financieringsvormen, onderhouds- en herstellingscontracten, chauffeursopleidingen en up time -garanties. Dat laatste is een soort verzekering waarbij Volvo zijn klanten vergoedt wanneer hun vrachtwagen niet gebruikt kan worden.

Voor Gent was 2005 een recordjaar wat de productie betreft. Er rolden vorig jaar ruim 30.000 trucks van de band. Wereldwijd bouwde Volvo bijna 105.000 exemplaren. Enkel in de VS werden vorig jaar meer Volvo-vrachtwagens gebouwd dan in ons land.