Het Iraanse gasmekka van Exmar
Met de overeenkomst wijkt Exmar af van de investeringsstrategie die het bedrijf de voorbije vijf jaar heeft gevolgd. Foto: © Via Bloomberg News
Als alles goed gaat, brengt Exmar vanaf 2011 elke zes maanden een nieuwe grote LNG-tanker in de vaart.

DE topman van Exmar, Nicolas Saverys, noemt de deal die hij dit weekend op zak stak om Iraanse aardgas te gaan vervoeren, nog maar een principiële beslissing (DS 19 juni) .

,,Als alles al in kannen en kruiken was, dan was ik vandaag niet met journalisten aan het bellen maar had ik de hele dag bankiers over de vloer om te bekijken hoe we de noodzakelijke investeringen van Exmar kunnen financieren'', aldus Saverys. Exmar zou tien tankers voor het vervoer van vloeibaar aardgas (LNG) en nog een twee LPG-tankers moeten bouwen om Iraans aardgas en LPG te kunnen vervoeren.

De Belgische gasrederij zelf heeft twee voorwaarden gekoppeld aan de Iraanse overeenkomst. De scheepswerf die de tankers zal bouwen, moet wel technologisch in staat zijn om zo'n opdracht tot een goed einde te brengen. En Exmar verbindt de bouw van de schepen ook aan de timing van de uitbouw van het Iraanse gasveld South Pars.

De vervulling van die tweede voorwaarde hangt in grote mate af van het politieke klimaat in Iran. Dat is vandaag zeer gespannen door het nucleaire programma dat de autoriteiten in Teheran uitgestippeld hebben. Bij de ontwikkeling van het South Pars-gasveld zijn verscheidene Europese oliemaatschappijen zoals Total en Repsol betrokken en die steken niet onder stoelen of banken dat het investeringsklimaat allesbehalve gunstig is door de hoog opgelopen spanningen tussen de Westerse wereld en Iran.

Maar Saverys is optimistisch van aard. Hij verwijst naar een investering van Exmar in Libië. ,,Ten tijde van de investering was het politieke klimaat daar ook niet al te best, maar zes maanden na de afsluiting van het contract ebden de spanningen weg.'' Saverys wijst erop dat hij al twee jaar bezig is met het Iraanse project.

Voor Iran is het South Pars-gasveld erg belangrijk als het zich zoals gepland wil opwerpen als een van 's werelds grootste gasproducenten. Het land staat op de tweede plaats - na Rusland - in de rangschikking van de bewezen gasreserves. Ruim 15 procent van de reserves zitten in de Iraanse ondergrond. South Pars alleen al is goed voor 10 procent van deze reserves. Wat de huidige gasproductie betreft, staat het vandaag op de vierde plaats.

Om het Iraanse aardgas af te voeren, plant Exmar de bouw van klassieke LNG-tankers. Die moeten vanaf 2011 gaan varen. Volgens de planning zou vanaf dan om de zes maanden een grote LNG-tanker in gebruik moet worden genomen.

Met de overeenkomst wijkt Exmar wel af van de investeringsstrategie die het bedrijf de voorbije vijf jaar heeft gevolgd. Topman Saverys verkoos te investeren in de ontwikkeling van een nieuw type LNG-tanker. Het gaat om schepen die hun lading vloeibaar aardgas al kunnen hervergassen aan boord. Zulke schepen kunnen ook ladingen brengen op plaatsen waar geen overslaginstallaties beschikbaar zijn.

Exmar gaat de grote aanbestedingen voor klassieke gastransporten uit de weg omdat door een overcapaciteit van LNG-schepen de vrachtprijzen zwaar worden gedrukt. ,,Ik laat alleen nog klassieke LNG-tankers bouwen als ik een vervoercontract op zak heb'', aldus Saverys.