BRUSSEL - Het prijsverschil tussen Nederlandse en Belgische supermarkten is zo groot geworden, dat in een jaar tijd een derde meer Belgen de grens oversteken voor hun dagelijkse boodschappen. Zij kopen er dubbel zoveel.

Het onderzoeksbureau GfK, dat gespecialiseerd is in consumentenonderzoek, heeft uitgerekend dat 220.000 Belgen in de eerste helft van het jaar de grens overstaken voor hun huishoudelijke boodschappen, een derde meer dan een jaar voordien. Ze gaven per trip gemiddeld 173 euro uit, tegenover 92 euro in 2003.

De oorzaak van deze kleine volksverhuizing is de prijzenslag tussen de Nederlandse grootwarenhuizen, waardoor de Nederlander het goedkoopst winkelt in heel Europa. De website www.prijsslag.nl volgt de evolutie op de voet: een fles van 1,5 liter Coca-Cola bijvoorbeeld, kost in het goedkoopste Nederlandse grootwarenhuis 0,85 euro, terwijl de courante prijs in België 1,42 euro bedraagt. Voor een bepaald soort koffie voor Senseo-apparaten geldt een prijs van 1,49 euro in Nederland, tegen 2,17 euro bij ons. Een zak M&M's (250 gram) kost bij de noorderburen 1,35 euro, tegenover 1,99 euro bij ons.

Waarnemers verwachten dat de bikkelharde concurrentie in Nederland de prijzen tegen het einde van de zomervakantie nog zal doen dalen.

(bm)

www.prijsslag.nl