BRUSSEL - De luchtvaartmaatschappijen KLM, Air France en British Midland trekken de brandstoftoeslag, die ze sinds de lente van dit jaar toepassen, op. Die prijsstijging is het gevolg van de aanhoudende hoge olieprijzen.



De olieprijzen blijven pieken en dat is een serieuze streep door de rekening van de luchtvaartmaatschappijen. De brandstof is een van de voornaamste kostenposten bij de luchtvaartmaatschappijen. Ze maken gemiddeld tien tot vijftien procent uit van de operationele kosten van een gemiddelde luchtvaartmaatschappij.

KLM vraagt drie euro extra per enkele vlucht. Bij Air France moet per enkele reis twee euro extra betaald worden voor binnenlandse vluchten, drie euro voor vluchten binnen Europa en naar Noord-Afrika en 10 tot 12 euro voor langeafstandsvluchten. Bij KLM geldt de toeslag voor boekingen vanaf 1 september, bij Air France voor boekingen vanaf 24 augustus. Beide luchtvaartmaatschappijen beloven wel dat de toeslag wegvalt als de olieprijs gedurende 30 opeenvolgende dagen onder de 35 dollar noteert. Bij British Midland komt er voor de zes intercontinentale vluchten 3,5 pond per enkele reis bij.

De meeste luchtvaartmaatschappijen voerden al in het voorjaar een toeslag in om de eerste opstoot van de olieprijzen op te vangen. KLM hanteert sindsdien al een toeslag van 4 euro. Bij Air France bedroeg die 3 euro en bij British Midland 2,5 pond. De toeslagen, die gisteren werden aangekondigd, komen daar bovenop. De drie luchtvaartmaatschappijen zijn de zoveelste in de rij die hun vroegere toeslag verhogen. British Airways zette net zoals in het voorjaar de toon, gevolgd door Virgin Atlantic, Lufthansa en Cathay Pacific. De Belgische luchtvaartmaatschappijen SN Brussels Airlines en Virgin Express kijken voorlopig nog altijd de kat uit de boom.

Luchtvaartmaatschappijen kiezen voor een brandstoftoeslag omdat een aanpassing van de prijzen een zeer complexe aangelegenheid is. Een prijsaanpassing vraagt een enorme aanpassing van de informaticasystemen en een vrij zware procedure bij de luchtvaartorganisatie IATA.

Een deel van de prijsverhoging gaat bovendien op aan commissies voor de reisagenten, terwijl op een brandstoftoeslag geen commissie betaald moet worden. Bovendien willen de luchtvaartmaatschappijen met een toeslag het signaal geven dat het om een ,,tijdelijke'' prijsverhoging gaat.



(cv)