VEVEY (dpa, reuters, bloomberg) - Nestlé, het grootste levensmiddelenconcern ter wereld, kon de beleggers gisteren niet overtuigen met een lichte toename van omzet en winst. De diverse kostenbesparingsprogramma's van het bedrijf werpen volgens analisten niet genoeg vruchten af.

De Zwitserse fabrikant van onder meer Nesquik-chocolademelk, Nespresso-koffie en het kattenvoer van Felix en Friskies, boekte in het eerste halfjaar een nettowinst van 2,84 miljard Zwitserse frank (1,8 miljard euro) op een omzet van 42,4 miljard Zwitserse frank (27,6 miljard euro). In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging met respectievelijk 2,1 en 2,5 procent. Een relatief lage groei, die Nestlé zelf wijt aan hogere grondstof- en verpakkingskosten, en aan het slechte weer. De omvangrijke roomijsdivisie zag haar Europese omzet daardoor dalen. Ook de verkoop van flessenwater (Perrier, Vittel) viel tegen. Ook in volume, dus zonder wisselkoerseffecten, was de groei vrij zwak (+2,8 %).

Wat de beleggers tegenviel, was de daling van de operationele winstmarges. De operationele winst (ebita) kende een lichte stijging van 1,4 % tot 5,12 miljard Zwitserse frank, maar de ebita-marge viel terug van 12,2 tot 12,1 %. Voor dit jaar voorspelt Nestlé een verbetering, maar dan zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten.

Analisten hadden een stijging van de marges verwacht omdat Nestlé diverse kostenbesparingsprogramma's heeft lopen. Die moeten in 2006 een jaarlijkse besparing van 6 miljard Zwitserse frank (3,9 miljard euro) opleveren, en er was op gerekend dat een deel daarvan dit jaar al zichtbaar zou worden.

Ook de interne omzetgroei lag met 4,6 % bovendien lager dan de jaardoelstelling van 5 à 6 %. Toch blijft die doelstelling voor 2004 haalbaar, liet topman Peter Brabeck verstaan. Zonder wisselkoerseffecten zullen de omzet en de winst dit jaar een stijging laten zien, aldus Reichenberger.

,,Het is een slecht resultaat. Ik was conservatief ingesteld, maar deze cijfers liggen nog onder mijn verwachtingen'', reageerde Edouard Dubuis, een fondsbeheerder van de Zwitserse Clariden Bank. ,,Om een omzetgroei van 5 à 6 % te halen, moeten ze ook in Europa een sterk resultaat neerzetten, maar dat is op dit ogenblik een erg moeilijke markt.'' Europa leverde vorig jaar 43 % van de omzet van Nestlé.

Op de beurs verloor het aandeel gisteren tot meer dan zes procent.

Nestlé is bezig met het verteren van een hele reeks grote overnames. De inspanningen om de schuldenberg te verkleinen, leverden resultaat op: de nettoschuld daalde eind juni van 21,1 tot 15,4 miljard Zwitserse frank (10 miljard euro).