PARIJS Bij de Franse telecomfabrikant Alcatel staan dit jaar de toepassingen voor het verbeteren van de bedrijfscommunicatie centraal. ,,Het grensloze bedrijf'' en ,,geïntegreerde communicatie'' zijn de buzzwoorden op het Alcatel Forum 2004. De topman, Serge Tchuruk, kijkt alvast optimistisch naar de toekomst. ,,Alcatel begint 2004 met een stevige financiële structuur en ik geloof dat we zullen groeien.''

Volgens Tchuruk spreken de mensen in de communicatiesector voor de eerste keer in drie jaar opnieuw over groei. De vraag naar toepassingen en infrastructuur wordt gedreven door een algemene prijsdaling en de telecomoperatoren beseffen dat ze opnieuw moeten investeren in informatietechnologie als ze hun positie op de markt willen versterken. Volgens Alcatel valt er sinds september een herleving in de sector te bespeuren.

De prijzen van de bedrijfstoepassingen zijn het voorbij jaar met 8 procent gedaald en de operationele directeur van de afdeling, Jean-Luc Fourniou, wijst er op dat 2003 het jaar was van de doorbraak van IP telefonie, of telefoneren via het internet protocol. Momenteel kent deze toepassing in de bedrijfswereld een penetratie van 9 procent maar tegen 2008 moet dit groeien tot 44 procent.

In Belgie boekt de afdeling die infrastructuur en software levert aan bedrijven een omzet van ongeveer 20 miljoen euro per jaar, wat goed is voor een marktaandeel van 13 procent. Alcatel kent in de Benelux vooral succes bij de kleine en middelgrote bedrijven maar wil zich dit jaar gaan toeleggen op de grote bedrijven. ,,De afdeling bedrijven is in goede gezondheid'', zegt Fourniou. Het gaat vooral goed in de IP telefonie, waar Alcatel in Europa een marktaandeel heeft van 23 procent. Als je hierbij de verkoop van de IP-communicatietoepassingen voor onder meer contactcentra bijrekent, spreekt men over een aandeel van 18 procent.

Alcatel wil de bedrijven voorzien van een communicatie-infrastructuur die ervoor zorgt dat klanten en medewerkers de gevraagde persoon altijd kunnen bereiken en geen boodschappen moeten achterlaten op vijf verschillende toestellen. Uit een onderzoek van Alcatel blijkt immers dat 45 procent van de ondervraagden liever iemand belt om informatie op te vragen dan het zelf te gaan opzoeken in gegevensbanken en dat 58 procent liefst over een centrale plaats beschikt om zijn berichten op te vragen. Houssin liet ook weten dat er binnenkort wordt aangekondigd met wie Alcatel in zee zal gaan voor het versterken van zijn afdeling die gsm- toestellen maakt. Alcatel is in die activiteit een veel te kleine speler en is al een tijd op zoek naar een partner.

Alcatel kondigde gisteren ook aan dat het met het Nederlandse Draka een nieuw bedrijf opricht dat de glasvezelactiviteiten van beide bedrijven bundelt. Het is de bedoeling om de grootste speler te worden op de glasvezelmarkt. Hierbij zijn 8 vestigingen van Alcatel betrokken en 15 van Draka, maar geen enkele Belgische afdeling.