Axa is in België marktleider in schadeverzekeringen. Hoewel de groep de verwachte omzetgroei van 3 procent niet haalde, was de verzekeraar een van de weinige maatschappijen die erin slaagde om van de verkoop van de 29/29- autoverzekering voor jongeren een succes te maken.

Axa Belgium verkocht sinds mei 2004 maandelijks 770 contracten aan jongeren onder de 26 die zich schriftelijk verbonden aan allerlei beperkingen en daarom maximum 29 procent meer moesten betalen dan een 29-jarige. De jonge chauffeurs engageren zich onder meer om in het weekend niet 's nachts te rijden.

Daardoor daalde de zware schade (meer dan 25.000 euro) de voorbij twee jaar telkens met 20 procent. Ook de schadefrequentie in het weekend daalde aanzienlijk, vooral bij jonge mannen. ,,Wij hebben de 29/29-autoverzekering strikt toegepast en gezien dat het werkt'', beklemtoonde Alfred Bouckaert, topman van Axa België.

(nta)