Elk jaar wordt het onderzoek naar het populairste merk ook uitgebreid met enkele nieuwe categorieën. Dit jaar werden bijvoorbeeld voor de eerste maal de energieleveranciers opgenomen. De oude monopolist Electrabel is in deze categorie niets minder dan een mastodont. Het merk krijgt bijna 69 procent van alle stemmen. Ver daar achter komt Luminus met iets meer dan tien procent. Nuon volgt op negen procent, City Power staat op vier met vijf procent.

Ook een nieuwe categorie waren de Europese steden. De Belg houdt blijkbaar van de combinatie zon en cultuur want Barcelona (16,7 %) is hier de winnaar. Op de tweede plaats staat Parijs, gevolgd door Brugge en Rome. Bij vrouwen scoorden romantische steden als Venetië en Parijs.

In de categorie elektronicazaken domineert opnieuw één speler maar minder uitgesproken dan bij de energieleveranciers. MediaMarkt staat op een met ruim 32 procent, Vanden Borre op twee met iets meer dan 25 procent. Krëfel maakt de top-3 compleet met 21,5 procent.

In de categorie home entertainment gaat Sony met de eerste plaats lopen. De Japanners krijgen bijna een stem op vier. Philips komt op twee met bijna zestien procent, het Deense Bang & Olufsen op drie met 13,8 procent. Apple staat op negen met 5,4 procent: een kleine maar zeer trouwe en hevige fanbasis aldus de organisatoren.

De top-tien van de steden
Barcelona (16,7%)
Parijs (10,8%)
Brugge (7,1%)
Rome (6,9%)
Venetië (6,6%)
Londen (6,1%)
Brussel (4,2%)
Antwerpen (4,0%)
Milaan (3,4%)
Florence (3%)