In de enquête zaten enkele categorieën met opvallende stijgers en dalers. Bij de speciaalbieren bijvoorbeeld moet Palm al drie jaar na elkaar terrein prijsgeven. Het merk strandt nu op 5,2 procent. De winnaar in die categorie is Kriek Belle-Vue met 23,5 procent, ook minder dan vorig jaar. Het aloude cliché dat vrouwen voor zoet gaan, wordt hier trouwens bevestigd: mannen zetten Leffe en Duvel op de eerste plaatsen, vrouwen Kriek.

Bij de supermarkten ziet GB alweer zijn populariteit naar beneden tuimelen. Delhaize houdt er stand op nummer een, maar voelt de hete adem van Colruyt in zijn nek. Het zijn trouwens vooral de distributeurs die op de prijs spelen (Aldi, Lidl en Colruyt) die hun populariteit zien stijgen. De andere gaan erop achteruit.

Bij de modemerken, niet toevallig een erg beweeglijke sector, springt de prima score van Esprit eruit. Het merk verstevigt zijn koppositie en slaagt erin om 13 procent van de surfers te verleiden. Tommy Hilfiger, Ralph Lauren en, vooral, Levi's moeten flink terrein prijsgeven. Levi's, ooit de nummer een, trouwens al voor het tweede jaar op rij. In die categorie valt ook de remonte op van dat andere jeansmerk, Lee Cooper, en van Hugo Boss.

Ook de marketinginspanningen van Dirk Bikkembergs blijken niet tevergeefs. Het merk springt vanuit het niets meteen naar nummer zeven.

De top-tien van de modemerken
Esprit (13%)
Mexx (8,4%)
Levi’s (7,3%)
Tommy Hilfiger (6,8%)
Hugo Boss (6,6%)
Armani (5,1%)
Bikkembergs (5,0%)
Diesel (4,6%)
Lee Cooper (3,6%)
Ralph Lauren (3,6%)