Uit het Nationale Merkenonderzoek kwamen verschillende categorieën die gedomineerd werden door een mastodontmerk. Een bedrijf dat in zijn eentje een heel groot deel van de markt in handen heeft. Bij het bier is bijvoorbeeld Jupiler, met een score van ruim 48 procent, veruit het populairste gerstenat. Hoegaarden, de nummer twee, komt daar ver achter met dertien procent. Een opvallende nieuwkomer is Vedett. Het jonge, trendy pilsje komt meteen binnen op nummer zeven.

 Ook in de categorie frisdranken is er een merk dat afgetekend aan de leiding staat. Ruim dertig procent van de surfers kozen voor Coca-Cola als favoriet in die categorie. Aquarius (van dezelfde fabrikant trouwens) staat op twee, Lipton Ice Tea, dat zijn populariteit weer zag dalen, op drie.

Bij de mobiele telefoons blijft Nokia de grootste, met bijna 62 procent, maar het merk daalt al twee jaar na elkaar. De grote winnaar daar is Samsung. Vorig jaar haalden de Koreanen met moeite de top-vijf. Nu springen ze al naar de tweede plaats.

Bij de koffie is de grote slokop Douwe Egberts. Niet minder dan 55 procent vindt D.E. het lekkerste bakje troost, nog meer dan in 2005. Illy, een merk dat flink achteruit gaat, staat op twee met bijna 9 procent, Jacqmotte op drie met bijna 8 procent. Ook die andere trendy Italiaan, Lavazza, moet ten opzichte van 2005 terrein prijsgeven.



 

De top-tien in de categorie koffie
Douwe Egberts (55%)
Illy (8,9%)
Jacqmotte (7,7%)
Nescafé (6,4%)
Max Havelaar (6,2%)
Lavazza (5,0%)
Rombouts (4,4%)
Zwarte Kat (2,2%)
Mildou (1,6%)
Rode Pelikaan (1,5%)