Club Brugge is Robert Le Plus Populaire
Foto: Photo News
Tussen 23 januari en 3 februari vulden zo'n 32.409 internetsurfers de Nationale Merkenenquête in. Het onderzoek, een initiatief van de communicatiebureaus LDV en These Days, de portaalsite MSN en het analysebureau Made4it, peilde naar het minst en meest populaire merk in allerlei categorieën. Die gingen van ,,supermarkten" en ,,modemerken" tot ,,radiostations" en ,,frisdranken". Nadat BMW al tweemaal de hoofdprijs had weggekaapt, kozen de deelnemers nu voor het pure gevoel, los van alle materiële verlangens.

Voor de derde maal al werd de Nationale Merkencompetitie georganiseerd. Voor de enquête werd de surfers gevraagd om in elke categorie het minst en meest geliefde merk te kiezen. In de categorieën zaten de merken die het meest aan reclame spendeerden en enkele wild cards: merken die dan wel niet veel reclame maakten, maar volgens het buikgevoel van de organisatoren toch belangrijk genoeg waren om opgenomen te worden. De Spaanse modeketen Zara was er zo eentje.

Bij de twee vorige edities ging het Duitse automerk BMW telkens met de hoogste eer lopen. Ditmaal mag Club Brugge de trofee voor de Robert Le Plus Populaire in ontvangst nemen. Zo'n 1.425 internauten (4,5%) stemden voor de West-Vlaamse voetbalploeg. Voor eerst waren de deelnemers trouwens helemaal vrij in hun keuze van ,,het merk van België". De vorige jaren werd de grote winnaar gekozen uit de winnaars van alle andere categorieën. Die voorwaarde viel dit jaar weg.

Het op een na populairste merk is de elektronicagigant Sony, gevolgd door het modemerk Esprit. Coca-Cola en Nokia vervolledigen de top-vijf. Opvallend is ook de behoorlijke terugval van BMW en de intrede van Apple en Samsung op de plaatsen negen en tien.

,,Er zijn in deze categorie enkele aardverschuivingen gebeurd", zegt Karin De Bruyn van MSN. ,,Het is duidelijk dat marketing aan het veranderen is, mensen doen nu zelf aan nieuwsgaring door te bloggen en te chatten. Ze hebben ondergrondse netwerken waarin ze zelf merken aanprijzen of verguizen. Marketing krijgt daar heel weinig invloed op en kan dat proces steeds minder sturen, laat staan controleren. Dat verklaart ook het succes van Club Brugge, dat heeft niks met marketing te maken, maar alles met passie, het groepsgevoel en communities . We zien trouwens dat de hele top-tien uit 'emotionele' merken bestaat."

De onderzoekers merkten dat ook het geslacht van de deelnemers invloed had op de keuze van het favoriete merk. Bij de mannen was Club Brugge (uiteraard) afgetekend eerste, bij de vrouwelijke deelnemers scoorde Esprit het hoogst. Bij de mannen stonden in de top-tien opvallend veel autofabrikanten en voetbalploegen. Bij de vrouwen waren dat kleding- en chocolademerken.

De resultaten van de andere categorieën zijn vaak in lijn met de vorige edities. Zo blijft Visa de absolute nummer één bij de kredietkaarten, is Baileys nog steeds de favoriete sterkedrank en vinden Belgen de snoepjes van Haribo nog altijd het lekkerst.

Toch zijn er ook opvallende verschuivingen. Bij de vliegtuigmaatschappijen stijgt SN Brussels Airlines bijvoorbeeld flink door, vooral ten koste van low cost- maatschappijen als Ryanair en Virgin Express. ,,SN heeft een heel creatieve marketing", zegt De Bruyn. ,,Ze zijn heel sterk on line aanwezig met bijvoorbeeld e-cards. Ze maken heel goed gebruik van de kracht van het internet."

Ook het medialandschap wordt flink dooreen geschud. Op televisie blijft Eén een vaste waarde, maar het zustermerk Canvas zakt naar de derde plaats, achter VTM. In Wallonië is het omgekeerd: de commerciële omroep RTL TVI zet zijn opmars voort, terwijl La Une dieper wegzakt. De Waalse nieuwkomers Plug TV en Be TV gooien meteen hoge ogen, net als het Vlaamse vrouwenstation VijfTV. Ze belanden alledrie meteen in de top-tien.

Bij de magazines moet Humo heel wat aan populariteit inboeten, maar het blad blijft toch overtuigend op de eerste plaats. Nieuwkomers als Sport Magazine, Playboy en Ché nestelen zich in de top-tien. ,,Het is opvallend dat het alledrie mannelijke tijdschriften zijn", zegt Koen Timperman van Made4it. ,,Waarschijnlijk halen zij vooral stemmen weg bij Humo en Knack. Dag Allemaal heeft een veel vrouwelijker profiel, dat heeft daar geen last van."

Dat de enquête op het internet gehouden werd, vormt overigens geen probleem voor de accuraatheid, aldus Timperman. ,,Het groot aantal respondenten staat al borg voor een zeer goede betrouwbaarheid. Ook hebben we steekproeven gehouden die onze bevindingen bevestigden. Op het internet is er nu ook een grote instroom van 55-plussers en lager opgeleiden. Daardoor ligt het profiel van de on line bevolking almaar dichter bij de totale bevolking..

www.merkencompetitie.be

 


 

Top-tien van de superfavorieten
Club Brugge (4,5%)
Sony (3,8%)
Esprit (2,7%)
Coca-Cola (2,7%)
Nokia (2,6%)
Nike (2,1%)
Adidas (1,8%)
BMW (1,7%)
Apple Macintosh  (1,5%)
Samsung (1,4%)