De Europese bouwwoede en productvernieuwing hielpen raamprofielenmaker Deceuninck aan een mooie jaarwinst.

Deceuninck groeide vorig jaar meer dan verwacht. De omzet kwam op 643,7 miljoen euro uit; 10,6 procent meer dan het jaar ervoor. De bouwsector verkeerde in de meeste landen van Europa in blakende gezondheid.

Alleen in Duitsland en Groot-Brittannië ging het minder goed. Daar verkocht Deceuninck minder dan het jaar voordien. Maar de Duitse markt zou dit jaar opnieuw moeten aantrekken, verwacht het bedrijf.

Ook productvernieuwing stuwde de groei op. Deceuninck hield bijvoorbeeld een nieuw houtcomposietproduct boven het doopvont, dat in de markt veel bijval kreeg. Een andere meevaller was dat de stijging van de grondstofprijzen gewoon kon worden doorberekend in de verkoopprijzen. In Europa bleef die prijsstijging met 2 procent nog vrij beperkt, maar in Noord-Amerika ging de prijs van pvc met 24 procent omhoog. In het vierde kwartaal lag de prijs daar zelfs 40 procent hoger dan een jaar eerder. Voor dit jaar wordt verwacht dat de prijzen zich op een hoog niveau stabiliseren.

Dat de operationele winst van Deceuninck met 33 procent toenam, had veel te maken met de overschakeling op de nieuwe IFRS-normen. Toch ging ook de operationele cashflow (ebitda) er met 12,7 procent op vooruit; vooral door organische volumegroei en de volledige consolidatie van dochter Winsa. Netto steeg de winst met 92 procent tot 19 miljoen euro. Dat hoge groeicijfer had veel te maken met belastingeffecten. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei met 5 tot 10 procent.

(rmg)