Piloot heeft weer toekomst
Foto: ap
Het aantal inschrijvingen in de Belgische luchtvaartscholen zit fors in de lift.

,,Een pilotenopleiding wordt opnieuw als een realistische en aanvaardbare studiekeuze beschouwd'', zegt Bert Selis, verkoopmanager bij de Sabena Flight Academy (SFA). ,,We zien ook dat de ouders opnieuw achter die studiekeuze staan.''

Wie enkele jaren geleden - in de naweeën van het Sabena-faillissement en in volle luchtvaartcrisis - voor een pilotenopleiding koos, werd halfgek verklaard. Kandidaat-piloten betaalden al snel 60.000 tot 80.000 euro voor een tweejarige opleiding met het risico nadien helemaal niet aan de bak te komen. Daar komt nadien soms nog eens 25.000 euro bij om met een specifiek type vliegtuig te leren vliegen.

Maar het tij is aan het keren. Na twee jaren van stilte na het Sabena-faillissement, studeren in juni opnieuw de eerste 20 piloten af aan de SFA. Verkoopmanager Selis rekent dit jaar opnieuw op 40 inschrijvingen en gaat ervan uit dat het aantal de komende jaren verder zal blijven stijgen. Tijdens de hoogdagen van Sabena studeerden aan de SFA jaarlijks tot 140 piloten af.

Ook in het Ostend Air College, dat samenwerkt met de Antwerpse Ben Air Flight Academy, ziet men de toekomst vol vertrouwen tegemoet. In september 2004 schreven zich in de twee scholen samen 13 kandidaat-piloten in. Vorig jaar steeg het aantal inschrijvingen tot 51. ,,Dit jaar zullen dat er nog meer zijn'', zegt Marc Juncker, de directeur van het Ostend Air College. ,,Er is een enorme toekomst voor piloten'', aldus Juncker. ,,Het luchtverkeer groeit opnieuw sterk en al die vliegtuigen die de luchtvaartmaatschappijen kopen, moeten ook bemand worden.''

Het koeriersbedrijf TNT Airways deelde gisteren mee dat het dit jaar honderd nieuwe piloten in dienst neemt voor de uitbreiding van de activiteiten in België. Twintig piloten werden al gevonden, de zoektocht naar de overige tachtig loopt nog. De meerderheid van die piloten zal in België gestationeerd worden.

Maar wie werkzekerheid wil in de sector, moet wel bereid zijn om buiten de grenzen aan de slag te gaan. ,,België is maar een klein landje'', zegt Juncker. ,,Heel wat piloten trekken tegenwoordig naar het Oosten, naar landen zoals Qatar. Drie leerlingen van onze school zijn daar recent aan de slag gegaan. Die verdienen er netto 6.000 tot 7.000 euro per maand.''

Het aantal piloten dat in België actief is, is volgens Arno Broes, trainingsmanager van SN Brussels Airlines, sinds het faillissement van Sabena gezakt van ongeveer 1.000 naar 600.

Sabena telde ongeveer 700 piloten. Daarvan werken er volgens Broes nog ongeveer 150 in België. Honderd piloten zijn met pensioen gegaan en de overige 450 zijn op de markt gekomen. Van hen zijn er heel wat in het buitenland aan de slag gegaan, vooral in Italië, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten.

Broes verwacht niet dat het aantal piloten in ons land de komende jaren opnieuw echt spectaculair zal stijgen. Het pilotenberoep mag dan wel opnieuw in de lift zitten, het is nog lang geen knelpuntberoep. SNBA heeft vorig jaar 50 nieuwe piloten gerekruteerd. De luchtvaartmaatschappij kreeg daarvoor niet minder dan 400 sollicitanten.