LIMERICK - Het verkoopmodel van Dell is niet bedoeld voor computeranalfabeten. De consument kan wel wat inlichtingen krijgen aan de telefoon over wat hij in zijn computer moet steken. Maar wie zijn eerste stappen doet, verkiest meestal een uitgebreide uitleg door een verkoper.

Dell is vroeger nooit in de consumentenmarkt geïnteresseerd geweest.

,,Maar door goed te presteren in het zakelijke segment hebben we een sterke naambekendheid opgebouwd'', zegt de Ierse manager Reg Freake.

,,Onze kleinhandel verloopt via het Internet, wat betekent dat het gaat om een cliënteel dat met het Internet vertrouwd is.''

De computerfabrikant richt zich met zijn rechtstreekse verkoop ook tot de economisch ontwikkelde landen. De consumenten moeten immers over een kredietkaart beschikken om hun bestellingen te kunnen betalen.

Vijfentachtig procent van de klanten van Dell zijn zakelijke klanten, maar de fabrikant doet de laatste tijd toch meer inspanningen naar de consument toe.

Behalve de toename van reclamefolders met de nieuwste aanbiedingen is er ook het onderwijs, waarop Dell zich heeft toegespitst. De leerlingen komen daar in contact met de merknaam en vragen hun ouders daarom een Dell-computer, of kopen er later zelf een.

Dell moet wel opboksen tegen zijn voornaamste concurrent, het Amerikaanse bedrijf Hewlett-Packard, en is verwikkeld in een zware prijzenslag met de andere fabrikanten.

Toch boert Dell goed in Europa, wat in het derde kwartaal hielp om sterke cijfers neer te zetten. Dell boekte een winst van 846 miljoen dollar.

Dat is 25 procent meer dan tijdens dezelfde periode het jaar voordien. De omzet steeg met 18 procent tot 112,5 miljard dollar. Dell was voor het volledige jaar 2003 de nummer één pc-maker.

(nna)