NEW YORK (bloomberg, eigen berichtgeving) - De Nederlandse uitgever VNU neemt voor 5,8 miljard euro het Amerikaanse IMS Health over. IMS Health meet en analyseert de verkoop van geneesmiddelen. VNU verdubbelt door de overname in omvang en heeft steeds minder met uitgeven te maken.

INTERNATIONAL Marketing Services (IMS) is marktleider in het leveren van data op het gebied van medicijnen en gezondheidszorg. De groep uit Fairfield, Connecticut, haalde in 2004 een omzet van 1,3 miljard euro tegenover de 3,8 miljard euro voor VNU. De overname past in de transformatie van de voormalige uitgever in een wereldwijd marketinginformatiehuis.

VNU verkocht eerder al zijn krantendivisie en zijn publiekstijdschriften (onder meer Margriet) en stootte onlangs zijn Gouden Gidsen af voor 2,1 miljard euro. De groep heeft nog vakbladen zoals Billboard en Variety in huis, organiseert vakbeurzen maar is voortaan overwegend een marketinginformatiegroep met bedrijven zoals AC Nielsen (supermarktinformatie) en Nielsen Media (kijkcijfers voor televisie en internet).

IMS Health katapulteert VNU nu nadrukkelijker in de farmaceutische sector. Circa 70 procent van alle medicijnverkopen in de wereld wordt door IMS Health geregistreerd. De informatie vormt de basis voor het analyseren van de effectiviteit van het commercieel apparaat van farmaceutische bedrijven.

41 procent van de omzet van IMS komt uit Europa. De groep is ook in België actief via een ploeg van 70 medewerkers die staan voor 11 miljoen euro omzet.

VNU betaalt een stevige prijs voor IMS Health. De groep betaalt de aandeelhouders van IMS in cash (11,25 dollar per aandeel) en aandelen (0,60415 aandelen VNU per aandeel IMS). De overnameprijs komt uit op 5,8 miljard euro waarvan 60% in contanten betaald wordt.

Het bod komt neer op een premie van 16 procent op de koers van IMS over de afgelopen dertig dagen. Aandeelhouders vrezen dat de aangekondigde overname hun geld gaat kosten. Op Euronext Amsterdam zakte de koers van VNU kort na opening van de handel met bijna 3 procent en sloot het uiteindelijk 3,7% lager af.

Ook analisten vinden de overname duur. Volgens Rabobank verhoogt de overname het risicoprofiel. ,,Geen goede deal en ook geen goede prijs'', zei Corne van Zeijl van SNS Asset Management. Er zijn ook grote twijfels over de synergievoordelen die VNU ziet. Fortis noemt de overname ,,te prijzig".

VNU stelt dat door het samengaan met IMS Health de kosten met 85 miljoen euro omlaag kunnen. Die besparing moet tegen het derde jaar van de fusie gerealiseerd zijn, zei CEO Rob van den Bergh (55). Hij leidt de groep, die tot 2002 zijn hoofdzetel in het Nederlandse Haarlem had, vanuit New York. Van den Bergh krijgt David Carlucci van IMS Health naast zich als vice-CEO.

Voor de financiering is een overbruggingskrediet van 2,5 miljard euro afgesloten met een bankenconsortium.