SHANGHAI (Bloomberg) - Ferrari hoopt dit jaar de verkoop van exclusieve sportwagens in China te verdubbelen tot ongeveer 200 exemplaren. Daarmee hoopt het exclusieve Italiaanse sportwagenmerk een graantje mee te pikken in de snelst groeiende economie ter wereld die nu al 200.000 miljonairs telt onder haar inwoners.

Ferrari hoopt meer concreet 60 wagens van het eigen merk te verkopen en 140 Maserati's, dat andere Italiaanse sportwagenmerk dat sinds kort, net als Ferrari, deel uitmaakt van de Fiat Groep. Dat vertelde Jean Todt, de algemene directeur van de Ferrari Formule Eén renstal, bij de voorstelling van de 612 Scaglietti, het nieuwe Ferrari-model dat ruim 440.000 euro moet kosten.

Fabrikanten zoals Ferrari en DaimlerChrysler doen goede zaken in China nu de vraag naar erg luxueuze auto's er nog sneller groeit dan de economie zelf.

Hoewel het gemiddeld maandsalaris van de Chinees die in een stad woont en werkt, tijdens het jongste kwartaal niet hoger lag dan 2.639 yuan (388 euro), leven er in China ook 210.000 dollar-miljonairs. Dat blijkt uit de jaarlijkse internationale welvaartsstudie van Cap Gemini Ernst & Young.

Ferrari heeft hoge verwachtingen voor de Chinese markt op een ogenblik dat de verkoop in de Verenigde Staten terugvalt. Met 30 procent van de totale verkoop is Noord-Amerika de grootste markt voor het Italiaanse sportwagenmerk. Maar de zwakke dollar maakt de Italiaanse sportwagens steeds duurder voor Amerikaanse klanten.

Ferrari heeft een gezamenlijke onderneming opgericht met de Poly Group, een bedrijf in Hongkong. De sportwagenfabrikant heeft 40 procent van het kapitaal in handen van Ferrari Maserati Cars International Trading. Tijdens het weekeinde ging de eerste showroom open in Shanghai. Tijdens het komende anderhalf jaar zullen nog vestigingen worden geopend in steden als Peking en Guangzhou.

Het Italiaanse merk hoopt ook op het promotie-effect dat zal uitgaan van de Grand Prix van Shanghai, de eerste Formule Eén wedstrijd ooit op Chinese bodem. Ferrari is in de geschiedenis van het merk al 13 keer wereldkampioen geworden bij de constructeurs. De laatste vijf titels werden de jongste vijf jaar gehaald, met de Duitser Michael Schumacher aan het stuur.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar verdubbelde het nettoverlies van Ferrari tot 47 miljoen euro. De omzet steeg van 284 miljoen euro tijdens de eerste drie maanden van 2003 naar 336 miljoen euro afgelopen kwartaal.