Terreinwagen blijft razend populair
Audi sleet in België van zijn nieuwe Q7 (prijs: vanaf 49.500 euro) al 800 exemplaren in voorverkoop.
Hoewel het aantal terreinwagens dat als lichte vrachtwagen wordt ingeschreven drastisch daalde, blijven ze als zoete broodjes de showrooms uitrollen. In tien jaar tijd verviervoudigde de verkoop.

TOT vorig jaar konden eigenaars van een SUV ( sports utility vehicle , zeg maar terreinwagen) hun auto inschrijven als lichte vrachtwagen. Daardoor betaalden ze geen belasting op inverkeerstelling en minder verkeersbelasting. Federaal minister van Verkeer Renaat Landuyt (SP.A) wijzigde echter de fiscale wetgeving waardoor dat niet langer kon. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen: in 2004 waren er 11.476 terreinwagens als lichte vrachtwagen ingeschreven, in 2005 8.721. Toch blijven de SUV's enorm populair. Op tien jaar tijd verviervoudigde hun verkoop. In 2004 werden er bijna 36.000 aan de man gebracht, in 2005 bijna 38.000. ,,Voor dit jaar verwachten we dat het er 40.000 of iets meer gaan worden", zegt Joost Kaesemans van Febiac. ,,Het is een trend die al langer bezig is. Een SUV biedt het gemak en de ruimte van een monovolume en ziet er toch wat jonger en sportiever uit. In het begin waren het heel robuuste wagens die luidruchtig waren en eigenlijk ook niet zo comfortabel. Maar dat is ondertussen al heel anders."

Dat er in het segment van de terreinwagens nog groei zit, hebben de autofabrikanten natuurlijk begrepen. Er komen alsmaar meer merken met een SUV. . Renault zou aan een model werken, Mercedes heeft al twee reeksen van SUV's (met een derde op komst), Audi lanceerde net de Q7 (en werkt aan de Q5 en Q3) en de Cayenne is het best verkochte model van Porsche. De populairste SUV in ons land is volgens Kaesemans de Toyota RAV4, daarna volgen de Hyundai Tucson en de BMW X3.

,,Ik denk dat het succes tegenwoordig meer met kwaliteit dan met mode te maken heeft", zegt Jean-Marc Ponteville van VW. ,,De aankoop van een SUV is vaak een rationele, weloverwogen keuze. Bij onze Touareg bestelt zowat 70 procent van de kopers die met een trekhaak, een behoorlijk dure optie. Maar die wagen kan dan ook zo'n 3,5 ton trekken, perfect dus om een boot of een paar paarden te vervoeren."

Voor veel mensen staat de SUV gelijk aan een benzineslurpende, asociale tank, maar zo heeft Ponteville het niet begrepen. ,,Terreinwagens zijn goed aangepast aan onze vrijetijdsmaatschappij", zegt hij. ,,We leggen alsmaar meer kilometers af in onze vrije tijd en mensen willen een auto waarmee ze én naar het skigebied kunnen én die drie of vier kinderen kan vervoeren én de boot kan trekken. Een 4x4 is daarvoor de perfecte alleskunner. En tegenwoordig zijn ze net zo comfortabel en zuinig als een gewone wagen."

Toch lijkt voor veel mensen het sportieve, ruige imago van de SUV te primeren op de rijeigenschappen. Sommige 4x4's zijn immers ook te koop in een goedkopere, tweewielaangedreven versie. En in de modder of de bergen zijn die net zo hulpeloos als elke andere auto.