Minder vlees in biomandje
De gezinnen kochten in 2005 voor 201miljoen euro bioproducten, 2,1procent meer dan in 2004.

Het onderzoeksbureau GfK onderzocht de markt voor bioproducten in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). 3.000 Belgische gezinnen hielden afgelopen jaar dagelijks hun uitgaven bij.

Die gezinnen geven gemiddeld 65 euro uit aan biologisch voedsel, dat is evenveel als in 2004. De totale stijging van de omzet aan bioproducten wordt verklaard door het stijgend aantal gezinnen dat bioproducten koopt. In 2005 kochten zeven op de tien gezinnen minstens één biologisch product. Slechts een voedingsproduct op 66 is biologisch geteeld of gekweekt.

De meest gekochte bioproducten zijn groenten (20 procent), gevolgd door vlees, brood, zuivel en fruit. Het aandeel van brood in het biomandje steeg onafgebroken sinds 2001, terwijl het aandeel van vlees en gevogelte afnam. De biologische vleesverkoop steeg sterk door de voedselcrisissen, zoals de dioxinecrisis, de gekkekoeienziekte en de mond- en klauwzeerepidemie. Nu kalft dat aandeel dus af.

De grootste kopers zijn welgestelde gezinnen met kinderen en rijkere gepensioneerden. Wie bio koopt, besteedt 4 tot 5 procent meer aan voeding dan de gemiddelde Belg.

Zestig procent van de biologische producten wordt gekocht in de supermarkt. Dat is minder dan bij de algemene voeding, waar supermarkten een marktaandeel hebben van 85 procent. Een op de vijf koopt zijn bioproducten in een speciaalzaak, een op de tien trekt rechtstreeks naar de producent.

(dds)