Nieuwe gsm-operator mikt op wereldreizigers
Amatus Communications, een nieuw mobilofoniemerk met een uitgesproken internationaal karakter, wordt actief in België. De operator werkt daarvoor samen met Base.

AMATUS Communications is een Brits-Nederlands telecombedrijf dat zich richt tot de nichemarkt van de frequent travellers, mensen die regelmatig naar het buitenland reizen. Het bedrijf beweert dat het hen een besparing tot 50% kan bieden op hun mobiele belfactuur.

Amatus is al een tijdje actief in Nederland en het Verenigd Koninkrijk en richtte een filiaal op voor de Belgische markt. Er zijn in ons land al enkele modelgebruikers, maar ,,de komende maanden zullen we zichtbaarder worden'', verklaart woordvoerster Yolande Veldt.

Amatus biedt een systeem van eenheidstarieven aan met drie tariefzones: Europa, de VS en de rest van de wereld. Bel je bijvoorbeeld mobiel naar mobiel tussen twee Europese landen, dan betaal je een vlak tarief van 35 eurocent per minuut.

De internationale dienst van Amatus is gebaseerd op het gebruik van meerdere sim-kaarten. In andere landen wordt dan automatisch de kaart gekozen waarmee je het goedkoopst belt. De dienst van Amatus werkt voorlopig alleen op de T630 van Sony Ericsson, een gsm die twee sim-kaarten kan bevatten en die een oplossing biedt voor mensen die vaak naar hetzelfde land reizen. Wie vaak naar verschillende landen reist, kan ook een ,,smart connector'' kopen: een doosje dat maximaal 6 sim-kaarten kan bevatten, en dat via Bluetooth verbinding maakt met de gsm.

Het bedrijf mikt zowel op bestaande klanten van lokale gsm-operatoren, als op mensen die al hun belverkeer via Amatus willen laten lopen. In het eerste geval kost het abonnement 10 euro per maand, in het tweede geval 17,5 euro.

Het nieuwe telecombedrijf is een zogenaamde ,,virtuele'' telecomoperator of MVNO. Dat betekent dat het geen eigen netwerk uitbaat, maar een beroep doet op de netwerkcapaciteit van bestaande gsm-operatoren. In ons land is dat Base, in Nederland Telfort - beide zijn dochters van de Nederlandse telecomgroep KPN.

Amatus verschilt wel van heel wat andere MVNO's doordat telecomdiensten de kernactiviteit van het bedrijf uitmaken. Bij de hypermarktketen Carrefour bijvoorbeeld - die recent ook met een mobilofoniemerk op de markt kwam - is mobilofonie maar een manier om nieuwe klanten te lokken.

Volgens Yolande Veldt kijkt Amatus vooral naar de zakelijke markt om nieuwe klanten te werven. Voor bedrijven die vaak medewerkers naar het buitenland sturen, kan de nieuwe operator helpen om de telefoonfactuur te drukken.

www.amatus.be