Een typisch contract met een vastgoedmakelaar heeft een looptijd van 6 maanden. Als het niet uitdrukkelijk wordt opgezegd door de verkoper, wordt het doorgaans automatisch verlengd voor een nieuwe periode van drie tot zes maanden.

De meeste makelaars rekenen voor hun diensten een vaste vergoeding aan van 3 procent van de verkoopprijs. Sommigen rekenen meer aan. Tot 6 procent soms, maar dat is uitzonderlijk. In alle gevallen komt daar nog 21 procent btw bij.

Dat tarief is normaal alles inbegrepen, ook de kosten van advertenties, affiches aan de woning zelf, de bezoeken,...En als het huis niet verkocht raakt, is er in principe ook geen factuur, hoewel Test-Aankoop hier en daar toch op verdoken kosten stuitte.

In Nederland is het systeem heel anders. Daar rekenen de makelaars 1,5 tot 2 procent van de verkoopprijs aan, maar de kosten van publiciteit, affichage, bezoeken,... worden afzonderlijk gefactureerd.

Sommige makelaars werken met een degressief tarief, waarbij het percentage licht zakt naarmate de verkoopprijs hoger ligt. Maar dat zijn eerder uitzonderingen. Nog uitzonderlijker zijn constructies waarbij de makelaar een bepaald percentage krijgt tot een zekere verkoopprijs en een veel hoger percentage op alles wat hij daarbovenop haalt.

,,De klanten willen eenvoudige tarieven'', luidt het. En allicht vreest de makelaar dat hij dan vrede moet nemen met een iets lagere commissie op de eerste schijf van het verkoopbedrag, als compensatie voor het veel hogere maar onzekere tarief dat hem wacht als hij echt het onderste uit de kan haalt.

Doorgaans bedingen de makelaars exclusiviteit, wat ook inhoudt dat een eigenaar die zijn huis zelf verkoopt, toch het commissieloon moet betalen. Akkoord, zeggen de makelaars, da's een vervelende zaak. Maar het valt nu eenmaal niet te controleren of een klant zelf hard zijn best gedaan heeft of gewoon teert op de reclame die de makelaar voor het pand maakt.

De exclusiviteit houdt overigens niet meteen op bij het beëindigen van het contract. Op dat ogenblik moet de makelaar zijn klant een lijst bezorgen van de contacten die hij heeft aangebracht. Wie binnen de daaropvolgende zes maanden aan een van die contacten verkoopt, moet toch nog commissie betalen.

(lc)