-  ALITALIA. Overheid verliest meerderheid.
-  HENNES & MAURITZ. Lagerfeld breekt records.
-  PROCTER & GAMBLE. Niet langer op Euronext Brussel.
-  SPRINT. Overname Nextel.
-  UNILEVER. Vetzuchtpil van 40 miljoen dollar.
-  VNU. Doelstelling gemist.

ALITALIA. Overheid verliest meerderheid.

Alitalia gaat in het eerste kwartaal van 2005 voor ongeveer 1,2 miljard euro aandelen verkopen. De opbrengst van de kapitaalverhoging dient om het herstructureringsplan te financieren.

Meteen daalt de participatie van de overheid van 62 procent naar minder dan 50 procent.

(bloomberg)

HENNES & MAURITZ. Lagerfeld breekt records.

De omzetgroei bij de Zweedse kledingverkoper Hennes & Mauritz bereikte in november het hoogste peil in twee jaar.

Dat kwam door een actie met goedkope kleren van ontwerper Karl Lagerfeld. Zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten groeide de omzet met 24 procent aan. Analisten hadden op 19 procent gemikt.

(bloomberg)

PROCTER & GAMBLE. Niet langer op Euronext Brussel.

Huishoudgoederenmaker Procter & Gamble laat zijn notering aan een reeks beurzen schrappen. De aandelen zullen voortaan niet meer verhandeld kunnen worden in Chicago, Amsterdam, Brussel, Frankfort en Zürich. De enige beurzen die het aandeel zullen blijven noteren zijn New York en Parijs.

(bloomberg)

SPRINT. Overname Nextel.

Het Amerikaanse telecombedrijf neemt mobilofonie-operator Nextel over voor 35 miljard dollar in cash en aandelen. De gecombineerde mobilofonie-activiteiten zijn goed voor een derde plaats op de Amerikaanse markt, na Cingular Wirless en Verizon Wireless.

(reuters)

UNILEVER. Vetzuchtpil van 40 miljoen dollar.

Unilever koopt voor maximaal 40 miljoen dollar een antivetzuchtmedicijn van het Britse biotechbedrijf Phytopharm. Het medicijn, ontwikkeld uit een Afrikaanse eetlustremmende plant, verkeert nog in een experimenteel stadium. Unilever is van plan het middel te gebruiken in dieetvoedingsproducten.

(bloomberg)

VNU. Doelstelling gemist.

Het Nederlandse uitgeefbedrijf VNU zal er dit jaar niet in slagen om een van zijn belangrijkste doelstellingen te realiseren.

Een operationele marge van 15 procent voor de afdeling marketinginformatie zit er niet meer in. Marketinginformatie is VNU's belangrijkste afdeling.

Het bedrijf zal zijn winst per aandeel wel op het verwachte niveau kunnen houden.

(bloomberg)