Autofabrikanten smukken cijfers op
Sommige merken smukken hun verkoopcijfers op, andere houden zich ver van die praktijk. Foto: © mh
De echte verkoopcijfers van sommige automerken liggen heel wat lager dan wat in de officiële statistieken staat. Bij Lancia en Alfa Romeo bedraagt het verschil bijna dertig procent.

IN België werden in 2005 ruim 27.000 nieuwe wagens bij de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) ingeschreven, die daarna bijna meteen weer werden uitgeschreven. Meestal gebeurt die zogenaamde deregistratie door de constructeurs en verdelers zelf, om zo hun verkoopcijfers kunstmatig op te krikken. Het vertekent dus de statistieken van de meest verkochte en populairste merken.

Zo werden er 2.188 Smarts ingeschreven, maar ook 314, of zo'n 15 procent, weer uitgeschreven. Van het Koreaanse merk Hyundai werden 11.569 stuks ingeschreven en 2.098 uitgeschreven; dat is zo'n 18 procent. De twee merken die de kroon spannen, zijn Alfa Romeo (5.417 inschrijvingen, 1.485 uitschrijvingen of 27,5 procent) en Lancia (2.450 inschrijvingen, 705 uitschrijvingen of 29 procent). In absolute cijfers is Renault de grootste uitschrijver: van de 61.924 ingeschreven wagens werden er 7.367 weer uitgeschreven; dat is 12 procent.

,,Er zijn verscheidene redenen waarom wij dat doen'', zegt Karl Schuybroek van Renault. ,,Er is bijvoorbeeld de grenshandel. Een Franse klant die in België een auto koopt, is fiscaal beter af als die hier eerst ingeschreven werd. Verder vragen wij aan onze dealers ook om te investeren in een demonstratiepark. Een demonstratierit doet namelijk verkopen. Ook de aanwezigheid van verhuurders als Hertz en Avis op de Belgische markt zorgt voor heel wat uitschrijvingen. Zij verkopen nieuwe wagens uit hun vloot vaak al na enkele maanden gebruik.''

Maar Schuybroek geeft ook toe dat er heel wat dealers zijn die zelf onverkochte auto's inschrijven om hun afgesproken quota te halen. Vaak krijgen die dealers immers een korting als ze beloven een bepaald aantal wagens af te zetten.

Als men alleen rekening houdt met auto's die langer dan één maand in het verkeer blijven, is Renault ook niet langer het populairste merk in België, maar Volkswagen. De Franse constructeur komt dan pas op de vierde plaats. Opvallend is ook dat sommige merken zich heel ver weghouden van deze praktijk. Zowel bij Ford, Opel, BMW als VW komt het percentage uitgeschreven voertuigen niet boven de 1 procent. Volvo komt op 1,62 procent.

,,Voor sommige merken kun je inderdaad stellen dat ze hun cijfers proberen op te smukken'', zegt Joost Kaesemans van Febiac, de federatie van autoconstructeurs. ,,Die gegeerde eerste plaats in de statistieken is voor hen commercieel heel belangrijk. Hoewel ik dat nogal een kortetermijnpolitiek vind, het jaar daarop zal die constructeur immers alweer extra wagens moeten inschrijven om de targets te halen.''

Als rem op de deregistratie werd vorig jaar al beslist om de rijbelasting en de belasting op inverkeerstelling meteen te innen en niet na één maand. Nu wil minister Renaat Landuyt van Mobiliteit aan de verzekeringsmaatschappijen ook vragen om geen verzekeringen meer voor vijftien dagen of één maand te geven. De minimumtermijn van een autoverzekering zou opgetrokken worden tot zes maanden of zelfs een jaar.

Die maatregelen zouden ook de werklast bij de DIV moeten milderen. Om 27.000 wagens in en weer uit te schrijven zijn 17 ambtenaren voltijds bezig.