PEKING (afp, bloomberg) - De groep Legend, de grootste Chinese computerbouwer, wordt met zijn merk Lenovo de eerste Chinese officiële sponsor van de Olympische Spelen. Legend wordt de exclusieve leverancier van informaticamateriaal en -diensten op de Winterspelen van Turijn in 2006 en de Spelen van China in 2008.

Legend heeft hierover een akkoord gesloten met het Internationaal Olympisch Comité, voor een bedrag van tussen de 65 en 80 miljoen dollar. Legend treedt hiermee als eerste Chinees bedrijf toe tot het redelijk exclusieve clubje van officiële sponsors van de Spelen.

Voor Legend is het sponsoren van de Spelen een ideale manier om merkbekendheid te verwerven en de verkoop te promoten buiten China. Het bedrijf werpt zich op als concurrent voor spelers zoals de Amerikaanse bedrijven Dell en Hewlett-Packard.

Aanvankelijk verkocht Legend zijn producten onder dezelfde Engelse naam. Maar die moest vorig jaar veranderd worden, omdat het merk Legend buiten China al beschermd was.

De naamsverandering in Lenovo was de eerste stap in de strategie om ook computers en mobiele telefoons te gaan verkopen in Noord-Amerika, Europa en andere Aziatische landen.