ACE Bank is promotiestunt Netwerk Vlaanderen
De stad Brussel stelde een pand op het Muntplein ter beschikking voor een tentoonstelling over ethisch beleggen. Foto: © Herman Ricour
De stad Brussel en Netwerk Vlaanderen financierden een omstreden promotiestunt voor ethisch bankieren. De onethische ACE Bank was een stukje provocerend theater.

ROND de ACE Bank, die zichzelf aankondigde als de eerste onethische bank in België, hing van meet af aan een waas van mysterie. Vooral het feit dat ze de identiteit van de financiers verborgen hield en geen banklicentie had aangevraagd, deed vraagtekens rijzen ( DS 11 oktober ).

Toch duurde het tot gisteren voor de initiatiefnemers van het project gedwongen werden om hun ware identiteit bloot te geven. En dit na een klacht van toezichthouder CBFA, die het ,,promotiekantoor'' in Brussel maandag had gesloten.

Toen al rezen sterke vermoedens dat het ging om een verregaande publiciteitsstunt. Maar niemand kon die vermoedens echt hard maken. Het feit dat er in ons land een verzekeringsreus met de naam ACE actief is ( zie hieronder ), zette aan tot voorzichtigheid.

Onder de toenemende druk gooide ACE Bank dinsdag eindelijk de kaarten op tafel. En dan blijkt het inderdaad om een promotiestunt te gaan.

Het hele project werd opgezet door de ,,groene'' schepen van de stad Brussel, Bruno De Lille, in samenwerking met de vzw Netwerk Vlaanderen. Dat is een groepering van niet-gouvernementele organisaties (ngo's) die al jaren actie voert tegen banken die beleggen in onethische bedrijven.

Zij coördineerden en financierden een team van tientallen medewerkers en zeven acteurs, die samen dit provocerende ,,theaterproject'' opzetten.

Daarbij werd op geen inspanning gekeken. Een videowall, een webdesigner, een promoteam, ghostwriters en administratieve en logistieke ondersteuning van de stad Brussel, die het pand aan het Muntplein ter beschikking stelde.

Al was dat officieel wel voor een tentoonstelling over ethisch beleggen, in het kader van de maand voor internationale solidariteit. In plaats daarvan kwam een provocerende promotiecampagne voor een verzonnen bank, die door zijn overtrokken promotiefolders over onethische beleggingen bewust reacties uitlokte bij de nietsvermoedende bezoekers.

,,Het is de bedoeling de maatschappij een spiegel voor te houden en de bezoekers te doen nadenken over de ethiek van de beleggingen bij hun bank. Wij hebben ons laten inspireren door gelijkaardige educatieve theaterprojecten in het buitenland'', verduidelijkte acteur/woordvoerder Steven De Rijck.

De initiatiefnemers hadden gehoopt dit twee weken ongestoord te kunnen volhouden. Maar de klacht van het CBFA gooide roet in het eten.

De promotiestunt zorgt dan ook voor controverse. Want niet alleen de voltallige pers, maar ook de stad Brussel en toezichthouder CBFA werden bewust voorgelogen. Van ethische communicatie was even geen sprake.

,,Maar wij rekenen op het gevoel voor humor bij pers en CBFA'', klinkt het verontschuldigend.

Het theaterproject loopt nog tot 2 november, daarna volgt een echte tentoonstelling over ethisch bankieren.