De keuze voor een bedrijfswagen is nooit een neutrale zaak geweest, zelfs niet als de wagens een vergelijkbare cataloguswaarde hadden. Niet alleen omdat het ene model of merk zijn waarde beter behoudt dan het andere, maar ook omdat de kracht van de motor en/of het verbruik danig kunnen verschillen.

Het verschil tussen een basisversie met krachtige motor of een meer luxueus uitgeruste variant met een bescheidener krachtbron, kon voor een bedrijf vlot oplopen tot meer dan 150 euro aan solidariteitsheffing. Klinkt niet echt indrukwekkend.

Het wordt al heel iets anders als alle 200 hogere bedienden en kaderleden voor de fiscaal duurdere variant kiezen. Maar dan nog is 30.000 euro per jaar voor een middelgrote onderneming niet echt iets om wakker van te liggen als je daarmee de tevredenheid van je personeel afkoopt.

Het wordt héél wat anders als het verschil oploopt tot 500, 700 of zelfs meer dan 1.000 euro per jaar, per wagen, zelfs als die met een identieke motor rondrijdt. En dat is sedert begin dit jaar duidelijk het geval.

Monovolumewagens en SUV's of luxejeeps illustreren dat goed. Neem de Renault Espace, een van de meest gewilde monovolumes op dit ogenblik. Met de basis 1,9-dieselmotor jaagt hij per afgelegde kilometer 183 gram CO2 de lucht in. Plaats daarnaast de Megane Berline van dezelfde constructeur en met dezelfde motor, en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 144 gram CO2.

Hoe kan dat? De Espace is niet alleen bijna een half ton zwaarder dan zijn middenklasse merkgenoot, hij is ook zowat 30 centimeter hoger en klieft dus veel minder efficiënt door de lucht. De combinatie van meer luchtweerstand en een hoger gewicht veroorzaken een hoger verbruik en dus meer CO2-uitstoot. Gemiddeld heeft de Espace in de handen van een erg voorzichtig chauffeur 6,8 liter diesel nodig om honderd kilometer af te leggen. De Megane stelt zich tevreden met 5,4 liter.

Sinds 1 januari rekent de fiscus voor een Espace een solidariteitsheffing aan van 1.047 euro. Voor de Megane blijft die om zijn lagere CO2-uitstoot beperkt tot 696 euro. De Megane is natuurlijk geen alternatief voor de Espace, zoveel is duidelijk. Maar in het gamma is er ook nog de Grand Scenic, merken de vlootmanagers op. Ook zeven plaatsen, grote koffer, zelfde motor. Maar de uitstoot blijft beperkt tot 154 gram CO2 dankzij het lagere gewicht en de betere stroomlijn.

Je kan zelfs nog verder gaan en kiezen voor de Grand Scenic met een kleinere dieselmotor. De 1,5-liter biedt minder kracht, maar de uitstoot blijft beperkt tot 140 gram CO2. De Scenic met potige motor komt het bedrijf op 786 euro per jaar te staan. Met de bescheiden motorisatie wordt dat 660 euro, minder nog dan de Megane.

Met de SUV's is het nog veel erger gesteld. Die luxejeeps hebben de stroomlijn van een vrachtwagen en zijn zo zwaar dat ze een forse motor toebedeeld krijgen. De Touareg van Volkswagen bijvoorbeeld. Met zijn 2,5 liter TDI vervuilt hij nog bijna de helft meer dan een monovolume.

Plaats dezelfde motor in de Passat en niet alleen zakt het verbruik van 9,6 tot 6,9 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot gaat van 259 naar 186 gram per kilometer en de solidariteitsheffing voor het bedrijf duikt van 1.731 naar 1.074 euro per jaar.

Eenzelfde fenomeen doet zich voor met motoren die hun vermogen langs een automatische versnellingsbak overbrengen op de wielen. Zij verbruiken gemiddeld zo'n 10 procent meer en jagen dus ook meer CO2 in de lucht. Wagens met vierwielaandrijving hebben hetzelfde probleem. Tot vorig jaar maakte dat voor de fiscus geen enkel verschil.

(lc)

www.standaard.be