,,Zijn we hier niet aan het zeuren over een detail? Kijk eens naar de evolutie van de dieselprijs tijdens de afgelopen twaalf maanden. Dat is pas een probleem.'' Aan het woord is een manager die de bedrijfswagens beheert in een middelgroot bedrijf dat tot einde vorig jaar keurig de solidariteitsheffing van 33 procent betaalde en van zijn personeel geen eigen bijdrage vroeg.

Ongeveer een derde van de bedrijven verkeert in dat geval. Voor hen is de meerkost van de nieuwe CO2-heffing beperkt tot hooguit enkele procenten van het totale leasingbudget. Als de vloot uit relatief bescheiden wagens bestaat, kan de vervanging van de solidariteitsbijdrage door de CO2-heffing zelfs een lichte winst opleveren.

Met de brandstofprijzen is dat heel wat anders. Daaraan ontsnapt niemand. Gemiddeld staan ze voor ongeveer 20 procent van het totale budget dat een bedrijf moet uittrekken voor een leasingwagen.

Diesel is het jongste anderhalf jaar zo'n derde duurder geworden. Voor een vloot gehuurde dieselwagens, rekende fiscalist Michel Willems na, betekent dat een meerkost van vier tot zeven procent. ,,Maar daar wordt blijkbaar veel minder drukte rond gemaakt'', vindt de vlootmanager.

(lc)