Renault zet aanval in op groeilanden
Westerlingen die de goedkope maar sobere Logan op de kop willen tikken, zijn er bij Renault (voorlopig) aan voor de moeite. Foto: © belga/afp
PARIJS - De Franse autobouwer Renault heeft gisteren in zijn onderzoekscentrum nabij Parijs de Dacia Logan voorgesteld. Deze auto met een basisprijs van 5.000 euro vormt de speerpunt in Renaults strategie om een belangrijk marktaandeel in de minder ontwikkelde groeilanden te veroveren.

IN 1998 lanceerde Louis Schweitzer, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van Renault, zijn plannen voor de bouw van een auto met een basisprijs van 5.000 euro. De westerse automarkt is helemaal verzadigd. Echte expansie is volgens de topman enkel nog mogelijk in de minder ontwikkelde landen. ,,Twintig procent van de wereldbevolking koopt nu nog tachtig procent van alle nieuwe wagens.''

,,De uitdaging voor onze ingenieurs was enorm'', aldus Schweitzer. ,,Ze moesten goedkope productiekosten verzoenen met de strenge Europese normen op het gebied van veiligheid en milieu.'' Het resultaat is een sobere, degelijke auto die plaats biedt aan vijf personen. De Logan wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Clio en zal uitgerust worden met Renault-motoren. De uitvalsbasis voor de productie van de nieuwe auto is gevestigd in Roemenië, midden in het afzetgebied voor de nieuwe auto. Renault kocht in 1999 een belang van iets meer dan 50 procent in de Roemeense autobouwer Dacia en heeft het bedrijf intussen zo goed als helemaal in handen.

Dat voor Roemenië gekozen werd, is geen verrassing. De banden tussen Renault en Roemenië dateren al van eind de jaren zestig. In 1968 startte de fabriek in het kader van een licentiecontract met de montage van de Renault 12, onder de naam Dacia 1300. Sinds 1999 werd de vestiging wel grondig gesaneerd. Er werd een half miljard euro gepompt in de fabriek in het Roemeense Pitesti om het machineapparaat om te bouwen naar westerse maatstaven. Maar Renault dunde ook het personeelsbestand flink uit. Van de 30.000 mensen die in de staatsfabriek werkten, blijven er nu nog een goede 13.000 over. ,,Maar dat is op een sociaal verantwoorde manier gebeurd'', verzekerde Schweitzer.

Vanaf september start de productie in Pitesti. Op jaarbasis moeten er in het stadje 200.000 auto's van de band rollen, Maar Pitesti is niet de enige plaats waar de Logan geproduceerd zal worden. Vanaf volgend jaar zal ook geleidelijk met de productie gestart worden in Rusland, Marokko, Colombia en Iran. Zo is Renault in zowat alle gebieden aanwezig waar het de auto aan de man wil brengen, behalve in China. Maar ook daar bekijkt Renault mogelijkheden om een productievestiging te openen.

De doelstelling is om tegen 2010 jaarlijks 700.000 goedkope auto's op de markt te brengen. Daarmee is de Logan, en eventuele latere modellen die volgen, goed voor meer dan een zesde van de jaarlijkse autoverkoop die Renault tegen die tijd wil bereiken. De autobouwer mikt tegen dan op een jaarlijkse verkoop van 4 miljoen stuks.

De Logan zal trouwens niet overal onder het merk Dacia verkocht worden. In Centraal-Europa, Turkije, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zal de auto onder het Dacia-merk aangeprezen worden. In Rusland bijvoorbeeld zal een Renault Logan in de showrooms staan.

Westerlingen die een goedkope, maar sobere auto op de kop willen tikken, zijn er bij Renault (voorlopig) aan voor de moeite. Schweitzer denkt er op dit ogenblik niet aan om de auto te verkopen in het Westen, maar sluit niets uit. De mogelijkheid bestaat natuurlijk altijd om zelf een Logan op te halen in een van de nieuwe EU-lidstaten.

Die 5.000 euro is trouwens voornamelijk een promotiestunt. Het gaat om de basisprijs die in Roemenië aangerekend zal worden voor het basismodel. Afhankelijk van het land en de uitrusting kan de prijs oplopen tot 8.000 euro. ,,Maar daarvoor krijg je wel een veel ruimere wagen dan een Fiat Panda of een Daewoo Matiz, die in dezelfde prijsklasse zitten'', aldus Schweitzer. ,,Voor een gelijkaardige auto zoals een Skoda Fabia moet al onmiddellijk een stuk meer betaald worden.''