Scania denkt aan een tegenbod op MAN om het vijandelijk overnamebod af te slaan.

,,Alle alternatieven liggen open, inclusief een tegenbod'', zei Leif Ostling, de gedelegeerd bestuurder van Scania. ,,Mijn boodschap tot MAN is: haal dat vijandige bod van tafel.''

MAN, de op twee na grootste Europese vrachtwagenbouwer, geeft de aandeelhouders van Scania tot 11 december de tijd om op zijn bod in te gaan. MAN biedt 10,3 miljard euro voor Scania. Hakan Samuelsson, de gedelegeerd bestuurder van MAN, wil samen met Scania de grootste Europese vrachtwagenbouwer creëren. Nu moeten de twee vrachtwagenbouwers DaimlerChrysler en Volvo laten voorgaan. MAN bezit op dit ogenblik nog maar 14,5 procent van Scania. Investor AB, de investeringsgroep van de Zweedse Wallenberg-familie en de op een na grootste aandeelhouder van Scania, heeft het bod al verworpen.

Volkswagen, dat een vrij groot belang heeft in het kapitaal van beide vrachtwagenbouwers, stuurt aan op een fusie van beide. Maar de autobouwer maakte midden november ook bekend dat hij de overname door MAN zou steunen op voorwaarde dat Duitsers de steun krijgen van aandeelhouders die samen 56,01 procent van de stemrechten in Scania vertegenwoordigen. Volkswagen voegde daar meteen aan toe dat het andere ,,mogelijkheden'' zou zoeken om de twee te verenigen mocht het bod van MAN het niet halen.

De inzet is de grootste te worden in de sterk groeiende vrachtwagenmarkt in Europa. Scania verwacht dat de verkoop van zware vrachtwagens binnen zeven jaar met een derde toegenomen zal zijn tot 390.000 stuks. Die groei moet vooral uit Oost-Europa en Rusland komen, gebieden waar Scania actief is.