De helft van de (middelgrote) Belgische bedrijven ziet geen heil in het gebruik van e-business.

Dat wijst een enquête uit door het onderzoeksbureau Insites in ruim 400 bedrijven met meer dan 100 werknemers. Het onderzoek kreeg de steun van IBM en van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO).

Volgens Niels Schillewaert van Insites beperken (te) veel Belgische bedrijven hun online activiteiten tot de klassieke website met bedrijfs- in productinformatie. Amper 17 procent van de bedrijfsleiders heeft al geïnvesteerd in een interactieve website, met dienstverlening na verkoop en elektronische betalingsmodaliteiten. Een op de drie van de bedrijven werkt of denkt aan de uitbouw van dergelijke vormen van e-commerce, maar liefst 49 procent heeft ,,geen interesse''.

Maar het kan nog erger. Bijna een op de zes van de bedrijven (15 procent) vindt zelfs een gewone website ,,niet nodig''.

Bij de bedrijfsleiders die wel overtuigd zijn van de mogelijkheden van e-business, gaat het vooral om online facturatie en marketing. Het internet als virtuele markt voor aan- en verkoop van goederen en diensten wordt door amper 5 à 8 procent gebruikt. Meer dan 70 procent heeft ,,geen interesse''.

,,Die afwijzende en/of afwachtende houding in een groot aantal bedrijven heeft veel te maken met onwetendheid en gebrek aan ervaring met e-commerce'', meent Rudi Thomaes, de gedelegeerd bestuurder van het VBO. ,,Maar dit soort enquêtes leert ons tegelijk dat bedrijven die investeren in innovatieve technologieën, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe marktsegmenten gemiddeld een hogere omzet en rendabiliteit halen. Bedrijven met e-business als onderdeel van de bedrijfsstrategie zien hun zakencijfer omhoog gaan. Dat argument lijkt me voldoende overtuigend om twijfelaars over de streep te trekken.''

Thomaes benadrukt voorts dat het ,,makkelijker is om technologie te kopen dan om de toepassingen ervan goed te beheren. Voor veel bedrijven is niet zozeer de technologie de grootste uitdaging, maar het rekruteren van gespecialiseerd personeel. E-business vraagt om sterke, creatieve medewerkers. Online facturen ontvangen en betalen is niet moeilijk, maar online klantenservice bieden en toeleveranciers selecteren is dat wel.''

(jir)