Wie al op het internet geadverteerd heeft, wil dat volgend jaar nog meer doen.

Acht op de tien adverteerders die ervaring hebben met online reclame, zijn van plan om er in 2007 nog meer budget voor uit te trekken.

Het enthousiasme voor online reclame is daarmee 15% groter dan vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête bij 301 adverteerders door de internetconsultant InSites, in opdracht van het IAB en het UBA.

Ervaren gebruikers vinden dat investeren in online reclame een duidelijk resultaat oplevert. Ze zien het internet als een efficiënt middel om een jong imago te versterken. Als snel medium is het ook het meest geschikt voor direct marketing-campagnes, en de beste manier om verkoop te genereren.

Ze zijn er ook van overtuigd dat online campagnes nog belangrijker zullen worden in hun bedrijf. Hun marketingstrategie is drastisch veranderd als gevolg van de komst van het internet.

Wie (nog) niet adverteert op het internet, heeft daar ook zo zijn argumenten voor. Zo vinden de niet-gebruikers dat de internetpenetratie onder consumenten nog te laag is en dat hun klanten niet genoeg openstaan voor online advertising.

Ze zeggen ook dat slechts weinig concurrenten die reclamevorm gebruiken, en dat ze onvoldoende op de hoogte zijn van de te verwachten resultaten bij het gebruik van online advertenties. De groep van niet-gebruikers vindt advertenties in tijdschriften de meest kostefficiënte vorm van reclame.

De meeste adverteerders beschouwen televisie als het beste medium om de naam- of merkbekendheid te verhogen, terwijl het internet dan weer veel geschikter wordt geacht voor het voeren van direct marketing-acties en het uitbouwen van een commerciële databank.

De meest gebruikte formats in online advertentiecampagnes zijn e-mailcampagnes, elektronische bedrijf- of productnieuwsbrieven en online advertenties. Het aankopen van zoektermen bij zoekmachines zoals Google wordt minder vaak door grote adverteerders gebruikt, maar het levert wel een relatief hoge tevredenheidsgraad op bij wie het wel doet.

De belangrijkste redenen om via het internet te communiceren, zijn de onmiddellijke respons, de interactiviteit, het opbouwen van databases en het creëren van een innovatief imago.