AMSTERDAM - De zwakke dollar blijft het Nederlandse informatieconcern VNU parten spelen: zowel de omzet als de nettowinst over de eerste zes maanden van dit jaar kwam lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde 5 procent naar 1,8 miljard euro. De winst kwam 12 procent lager uit op 91 miljoen euro.

Zonder de voor het bedrijf nadelige wisselkoerseffecten, zou de omzet licht stijgen en de winst gelijkblijven. Dat blijkt uit de cijfers die de VNU vandaag publiceert. De onderneming haalt een groot deel van de omzet uit de Verenigde Staten en de dure euro drijft de kosten op.

Bij de divisie marktinformatie presteerde ACNielsen goed. Mede daardoor groeide de omzet van dit VNU-onderdeel met 3 procent tot 878 miljoen euro. Ook hier speelde de zwakke dollar VNU parten. Zonder invloed van wisselkoersen zou de omzet met 8 procent zijn gestegen.

De kijkcijferdivisie boekte 457 miljoen euro aan inkomsten, een afname van 2 procent, weer veroorzaakt door de nadelige wisselkoersen. Onderzoeksbureau Nielsen Media Research presteerde ,,uitstekend'', aldus VNU.

De zwakke advertentiemarkt drukten de resultaten van het onderdeel bedrijfsinformatie. In de Verenigde Staten kromp de advertentiemarkt bijvoorbeeld met 8 procent. VNU ziet groei in het onderdeel, dat grote bedrijfsbeurzen organiseert, waarvan de meeste in de VS plaatsvinden.

De gidsendivisie houdt het moeilijk. De omzet nam 19 procent af tot 184 miljoen euro. VNU overweegt het onderdeel te verkopen. Eind juli werd bekend dat het concern gesprekken voert met vijf investeringsmaatschappijen over een mogelijke overname. De gidsendivisie wordt niet meer tot de kernactiviteiten van het bedrijf gerekend en daarom afgestoten.