De radioreclame waarin de werkgeversorganisatie Voka haar visie geeft op de staking van vrijdag mag niet worden uitgezonden.

Volgens de VAR, de reclameregie van de VRT, is het spotje niet in overeenstemming met het omroepdecreet. Dat zegt dat radio- en televisiereclame geen ,,politieke, filosofische, syndicale, godsdienstige of ideologische'' boodschap mag bevatten. De VAR oordeelde dat het Voka-spotje politiek getint was, omdat er kritiek op de staking in wordt geuit.

Desondanks werd de spot gisteren om enkele minuten voor acht probleemloos uitgezonden. ,,Hij was door de mazen van het net geglipt'', zegt secretaris-generaal Wim Frison van de VAR. ,,Maar zodra we door journalisten attent werden gemaakt op de inhoud ervan, hebben we besloten dat het beter was om het niet langer uit te zenden.'' Het is voor het eerst dat de VAR het omroepdecreet inroept om een spotje uit de ether te halen.

Voka reageert bijzonder teleurgesteld. ,,Ons product is nu eenmaal onze inhoud'', zegt woordvoerder Peter Vandenborne. ,,We maken geen pralines die we in een doosje met een roze strik erom in de etalage kunnen zetten. De VAR verlangt van ons een commerciële boodschap. Welnu, we zullen een commerciële boodschap maken.''

Voka gaat het spotje opnieuw opnemen met een gewijzigde tekst. ,,De nieuwe tekst zal commercieel zijn, maar met een zware knipoog'', zegt Vandenborne. ,,Op basis van de richtlijnen kan de VAR de nieuwe tekst niet weigeren.'' Het nieuwe spotje zal vanochtend om 7.58 uur te horen zijn op Radio 1. Het verboden spotje is nog te beluisteren via de website van Voka.

De werkgeversorganisatie betreurt wel dat ze haar boodschap niet via de media kan verspreiden, terwijl de vakbonden probleemloos advertenties in de kranten kunnen laten opnemen. Zo heeft het ACV uitgebreid geadverteerd toen het ABVV eerder deze maand een staking uitriep.

Dat verschil heeft te maken met de specificiteit van audiovisuele reclame. De wetgever heeft daarvoor strengere richtlijnen opgesteld dan voor gedrukte reclame.

Dat de VRT een overheidsbedrijf is, staat daar los van. Op een radiozender in privéhanden zou de boodschap evenmin in overeenstemming zijn met het omroepdecreet, zegt Frison.

Voka erkent wel dat het uitzendverbod de impact van de boodschap vergroot heeft. ,,Dit is de beste investering uit mijn carrière'', zegt Vandenborne. ,,Al blijft het spijtig dat het zo moest lopen.''

(rmg)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig