BRUSSEL _ De Britse buyoutgroep CVC, één van de grootste spelers in de markt van durfkapitaal, en collega-bedrijf Bridgepoint staan op het punt de verkoop van de West-Vlaamse vatengroep Blagden aan een andere financieel fonds af te ronden. Blagden is de grootste recycleerder van vaten in Europa en telt 1.500 medewerkers.

DE verkoop van Blagden Packaging, die formeel nog moet afgerond worden, is één van de grootste buy-outs in België en is van omvang vergelijkbaar met de verkoop van aluminiumbedrijf Aliplast. Volgens bankiers wordt er al maanden onderhandeld en is het verkoopcontract rond. De ondernemingswaarde (aandelenwaarde plus schulden) zou in de buurt van de 180 miljoen euro liggen.

De verkopers, CVC en Bridgepoint, weigerden gisteren commentaar. Ook Marc Verstraete, gedelegeerd bestuurder van Blagden Packaging, kwam gisteren niet aan de telefoon.

Blagden, vroeger bekend als vatenhandel Verstraete, stond in oktober 2000 op het punt om naar de Brussels beurs te trekken maar de beursgang werd op het laatste nippertje afgezegd omwille van ongunstige marktomstandigheden.

De groep is sindsdien nog aanzienlijk gegroeid, vooral door overnames. De Blagdengroep telt 21 vestigingen in zeven landen en 1.500 medewerkers. In België heeft de groep vestigingen in Rumbeke, Gent, Wichelen en Doornik. Europees is het de op een na grootste fabrikant van vaten, na het Nederlandse Van Leer. Blagden is wel veruit marktleider in de recyclage van vaten.

Het bedrijf in Rumbeke haalde in 2002 een omzet van 221 miljoen euro en een bedrijfskasstroom van 26,5 miljoen euro bij een bedrijfswinst van 18,2 miljoen euro vorig jaar. De cijfers in 2003 lagen hoger door interne groei en enkele overnames.

Blagden verruimde zijn industrieel aanbod de jongste jaren in toenemende mate met diensten. De groep levert een totale service voor stalen vaten en containers in kunststof aan de industrie, onder de merknaam Closed Loop. Dit houdt in dat Blagden vaten levert en ze nadien ook ophaalt, zuivert en opwerkt voor hergebruik. Het bedrijf levert jaarlijks 13 miljoen vaten, waarvan 7 miljoen nieuwe en 6 miljoen hergebruikte. Bovendien worden nog eens 2 miljoen slechte vaten gezuiverd en herleid tot schroot.

Opmerkelijk is dat bij de verkoop van het bedrijf opnieuw voor een zogenaamde ,,buy-out'' gekozen wordt. Dat is een techniek waarbij de overnemer vooral bankschulden inzet om een bedrijf te verwerven en de cashflow van de groep die leningen gradueel moet terugbetalen. Of het bedrijf financiert zijn eigen overname.

Blagden was al in 1998 het voorwerp van een buy-out, toen één van de grotere uit de Belgische bedrijfsgeschiedenis. Het bedrijf rond Marc Verstraete scheurde zich los van het Britse Blagden met de steun van CVC en Natwest Private Equity. Die laatste partij werd later Bridgepoint. Verstraete behield 20 procent van de aandelen, CVC en Bridgepoint elk 40 procent.

De koper van Blagden is opnieuw een Britse buyoutgroep. Dat betekent dat Blagden opnieuw schulden op zijn dak krijgt maar dat de verkopers, CVC en Bridgepoint na zes jaar met een mooie winst afscheid nemen.

De koper is Alchemy Partners, dat een middelgrote speler is. Voor Alchemy is het de eerste transactie in België. De transactie geeft aan dat de Britten nadrukkelijk vanuit Londen de Belgische markt afschuimen. Luiergroep Ontex viel in handen van het fonds Candover, de effectieve verkoop van Aliplast aan het Britse Electra Partners staat dicht bij de afronding en nu slaat ook Alchemy toe. Marc Verstraete, gepassioneerd door vaten, blijft leiding geven aan de groep. De rist recente buy-outs in België zijn meestal dossiers waarvoor de Belgische marktleider in durfkapitaal, de Gimv, een maatje te klein is.