BRUSSEL De postmannen in Vilvoorde staken nu al meer dan een week uit onvrede met de reorganisatie van de nieuwe postrondes die het Georoutesysteem heeft uitgetekend. Vanmorgen buigen de Vilvoordse postmannen zich over nieuwe aanpassingen die de postdirectie voorstelt. Intussen raakt het geduld van de bedrijven en inwoners stilaan op.

De vakbonden en de nationale directie van De Post zaten gisteren praktisch de hele dag samen om een oplossing te vinden voor het sociaal conflict. Resultaat van het dagje onderhandelen is een nieuw voorstel dat de directie vanmorgen aan het personeel voorlegt.

Het conflict in Vilvoorde draait rond de invoering van Georoute, het nieuwe computersysteem waarmee de meest efficiënte postrondes uitgetekend worden. Georoute is essentieel voor de modernisering van De Post, maar het veroorzaakt wel een stijging van de werkdruk. Georoute werd al in heel wat gemeenten ingevoerd, met hier en daar een lokale staking, maar die conflicten waren meestal na een paar dagen van de baan.

Fred Lens, de woordvoerder van De Post, heeft geen verklaring voor de verbeten houding van de Vilvoordse postmannen. ,,We hebben al elke dag oplossingen voorgesteld, maar ze willen er niet op ingaan.'' De postmannen willen volgens Lens niets anders dan terugkeren naar de situatie voor de invoering van Georoute. ,,Maar dat is voor De Post onbespreekbaar.''

Vanmorgen legt de postdirectie aan het personeel opnieuw aangepaste postrondes voor. De Post wil ook een veertigtal interimarissen in Vilvoorde tewerkstellen om de achterstand van de afgelopen week in te lopen. ,,Maar dit is geen akkoord'', beklemtoonde Albert Vanden Eynde van de socialistische postbond gisterenavond. ,,Ik ben er lang niet van overtuigd dat deze voorstellen zullen volstaan.''

Intussen raakt het geduld van de inwoners en bedrijven in Vilvoorde stilaan op. ,,Het is misschien de bedoeling van De Post om ons beter vertrouwd te maken met de alternatieven, zoals mail en fax'', zegt Mimi Lamote, algemeen directeur van C&A in België. C&A telt in Vilvoorde 400 werknemers. ,,We proberen nu alle alternatieven uit en als die efficiënter blijken, laten we De Post links liggen.'' C&A sluit binnen veertien dagen zijn boekjaar af. ,,De laatste facturen moeten nog binnenkomen en verwerkt worden'', aldus Lamote. ,,We hebben bovendien een aantal dringende vacatures openstaan, en heel wat sollicitaties komen nog altijd per post binnen.''

Maar ook de inwoners worden met de dag ongeduldiger. ,,Bij veel mensen zijn onlangs de gas- en elektriciteitsmeters opgenomen'', zegt Muriel Baeten, directie-assistente bij de Vilvoordse vestiging van Tessenderlo Chemie en inwoner van Vilvoorde. ,,De mensen zijn bang dat ze hun rekening te laat in de bus zullen krijgen en dus te laat zullen zijn met hun betaling.''

Ook de eerste burger van Vilvoorde heeft zich al in het debat gemengd. Burgemeester Jean-Luc Dehaene (CD&V) heeft donderdag minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte nog opgeroepen om in te grijpen en een basisdienstverlening te garanderen.

De Post vergoedt in principe de directe schade. Wie een brief verzendt en die komt niet of te laat toe, krijgt van De Post in princiep zijn postzegel terugbetaald. Over de vergoeding van indirecte schade - zoals van bedrijven die hun post te laat hebben ontvangen - is in de algemene voorwaarden van De Post niets voorzien. ,,Maar daar kan altijd over onderhandeld worden'', aldus Lens.